Oversikt over tjenester i Helse og mestring

Under følger en kort beskrivelse og oversikt over tjenester i Helse og mestring.

Kontaktinformasjon til virksomheter i helse og mestring

• Aktivitet på dagtid for funksjonshemmede
    - Dagtilbud for funksjonshemmede personer med behov for individuell tilrettelegging.

• Aktivitetstilbud for eldre
    - For personer som har behov for sosialt samvær på dagtid.

• Avlastningsopphold / avlastningstjenester for eldre og voksne - For personer som har pårørende med særlig tyngende omsorgsansvar i hjemmet.

• Avlastning for barn, unge og voksne
    - For personer som har pårørende med særlig tyngende omsorgsansvar i hjemmet.

• Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
    - Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er en tjeneste som omfatter Praktisk bistand og opplæring, organisert som personlig assistanse og hvor bruker/ annen person på vegne av bruker er arbeidsleder for assistentene.

• Døgnopphold ved en omsorgsbolig
    - For personer som har behov for helse- og omsorgstjenester gjennom hele døgnet i en tidsavgrenset periode.

• Hjemmesykepleie
    - Hjemmesykepleie er en tjeneste som yter sykepleie til personer i eget hjem når de har behov for det.

• Korttidsopphold sykehjem - For personer som har behov for omfattende helsehjelp gjennom hele døgnet i en tidsavgrenset periode.

• Langtidsopphold sykehjem - For personer som har behov for omfattende helsehjelp gjennom hele døgnet.

• Nattjeneste
    - For personer med behov for helse- og omsorgstjenester på natt.

• Omsorgsbolig
    - For personer med behov for døgnbemannet botilbud i tilrettelagte omgivelser.

• Omsorgsstønad
    - For personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid i hjemmet.

• Praktisk bistand
    - Praktisk bistand omfatter hjemmehjelp og bistand til praktiske gjøremål (eks. rengjøring).

• Praktisk bistand og opplæring
    - Bistand og opplæringen der formålet skal være å gjøre den enkelte mest mulig selvhjulpen i dagliglivet.

• Psykisk helsetjeneste
    - Tjenester for personer med psykisk helseproblemer/ lidelser

• Rehabilitering i hjemmet
    - Tverrfaglig opptrening i hjemmet i en begrenset periode.

• Rehabiliteringsopphold
    - For personer som har tverrfaglig behov for omfattende opptrening/ mobilisering/ helsehjelp i en tidsavgrenset periode.

• Rustjeneste
    - Tjenester for personer med rusmiddelproblemer

• Støttekontakt
    - For personer med behov for bistand til en aktiv og meningsfull fritid.

• Trygghetsalarm
    - Varslingssystem for personer som av ulike årsaker kan trenge å tilkalle hjelp, oftest eldre og bevegelseshemmede

• Dersom du ønsker ytterligere informasjon kan du ta kontakt med kommunetorget
    på tlf. 69 24 80 00