Vaksinering av barn og unge i Moss og Våler

Gjelder for barn og unge 5-11 år, 12-15 år og 16 - 17 år.

Barn og unge under 16 år er ikke helserettslig myndige, derfor må det ved felles foreldreansvar foreligge samtykke fra begge foresatte. Hvis det mangler samtykke fra én eller begge foresatte vil ikke vaksinen bli gitt. Nytt samtykke kreves for hver dose. Samtykket kan være muntlig, men det må dokumenteres og er derfor mest praktisk om er skriftlig. Ved spørsmål om vaksinering, skal barn og ungdom høres ut fra alder og modenhet og deres mening skal vektlegges.

Lenke til samtykkeskjema

For barn 5–15 år erstatter gjennomgått Covid-19 én vaksinedose. Disse kan om ønskelig få en dose 3 til 6 mnd etter at de har blitt friske fra Covid-19.

Vaksinering 5 - 11 år

Vaksineringen av barn vil foregå på vaksinesenteret i Øreåsveien 11 (gamle Solli skole). Kom innom på drop-in eller bestill time på 40 40 20 37.

For barn 5 - 11 år med alvorlig underliggende sykdom.

Vaksinering av unge 12 - 15 år

Denne gruppe har hittil kun fått tilbud om én vaksinedose, men kan nå vaksineres med dose 2 dersom de og deres foresatte ønsker det. Kom innom på drop-in eller bestill time på 40 40 20 37.

Intervall

Intervallet mellom dose 1 og dose 2 er 12 uker. Dette intervallet gir best vaksinerespons, og er også viktig for langsiktig beskyttelse av gruppen. Det kan vurderes intervall ned til 8 uker mellom dose 1 og dose 2 hvis dette er nødvendig av praktiske årsaker. For de som ønsker å vente lenger med dose 2, er det mulig å få den senere.

Etter gjennomgått Covid-19 bør det gå minst 3 måneder etter infeksjon før vaksinasjon. Dette vil gi bedre beskyttelse.

Vaksinering av unge 16 - 17 år

Alle i denne gruppen tilbys grunnvaksinering med 2 doser. Kom innom på drop-in eller bestill time på 40 40 20 37.

For de som er født i 2006 og enda ikke har fylt 16 år, må det innhentes samtykke fra begge foresatte. Samtykke må foreligge for hver dose. De som har fylt 16 år er helserettslig myndige og kan samtykke til vaksinasjon selv.
Samtykkeskjema COVID-19 vaksinasjon for de som er født i 2006.

Intervall

Etter gjennomgått Covid-19 bør det gå minst 3 måneder etter infeksjon før vaksinasjon. Dette vil gi bedre beskyttelse av vaksinen.

Dose 3

Ungdom som har fylt 18 år kan velge å ta oppfriskningsdosen. Ungdom med alvorlig svekket immunforsvar bør grunnvaksineres med 3 doser.

Slik foregår vaksinering av barn og unge

Informasjon til barn og foresatte

Barn og unge har rett på tilpasset informasjon om forhold som angår egen helse. De foresatte har også ulike forutsetninger for å tilegne seg vaksineinformasjon og ulike ønsker om detaljeringsgrad.

Enkel informasjonstekst med tegninger på flere språk:
Koronavaksine for ungdom 12-15 år
Koronavaksine for barn 5-11 år

Tre enkle animasjonsfilmer på ulike språk
• Hva er en vaksine?
• Hvordan fungerer vaksiner?
• Hvorfor vaksinerer vi oss mot covid-19?

• Les mer utfyllende om vaksinasjon av barn og unge på FHIs nettsider med informasjon om koronavaksinasjon av barn og unge med blant annet faktaboks med spørsmål og svar.

Vaksinasjonsveilederen for helsepersonell, kapittel om koronavaksine
Vaksinasjonsveilederen for helsepersonell, kapittel om koronavaksinasjonsprogrammet

Dybdeinformasjon:
Svar på oppdrag 58 om vurdering av koronavaksinasjon av barn (FHIs ekspertvurdering 7.januar 2022, pdf)

Folkehelseinstituttet mener det er riktig at det gis mulighet for vaksinering til de som ønsker det, selv om risiko for alvorlig sykdom i denne alderen er liten.