Tips og råd til praksisveiledere

Gi studenten anledning til å tenke gjennom valg av handling på forhånd. Ikke bare diskutere hva studenten konkret bør gjøre i en situasjon, men også få frem grunnlaget studenten har for sine valg av handlinger/tiltak.

En god spørsmålsstiller

  • Stiller korte og klare spørsmål
  • Stiller ett spørsmål om gangen
  • Venter på svar og håndterer pauser
  • Lytter aktivt
  • Er ikke forutinntatt
  • Stiller spørsmål som er tilpasset studentens nivå
  • Stiller spørsmål som engasjerer

Eksempler på gode spørsmål

Spørsmål du kan stille som en del av veiledningen før studenten gjennomfører oppgaver:

  • Hva vil du oppnå?
  • Hvilke erfaringer har du med slike situasjoner?
  • Hvilke kunnskap kan trekkes inn – hva bør du tenke gjennom på forhånd?
  • Hvilke verdier, etikk er det lagt vekt på her? 
  • Er dette en forsvarlig måte å gjøre det på? 
  • Er dette et verdig tilbud?
     

Spørsmål du kan stille som en del av veiledningen etter at studenten har gjennomført oppgaver:

  • Hva skjedde?
  • Hva tenkte du?
  • Hvordan gikk du fram?
  • Hvorfor gjorde du det?
  • Hvordan var kommunikasjonen din med pasient/bruker/beboer?