Tips og råd til praksisveiledere
Gi studenten anledning til å tenke gjennom valg av handling på forhånd. Ikke bare diskutere hva studenten konkret bør gjøre i en situasjon, men også få frem grunnlaget studenten har for sine valg av handlinger/tiltak.
En god spørsmålsstiller
- Stiller korte og klare spørsmål
- Stiller ett spørsmål om gangen
- Venter på svar og håndterer pauser
- Lytter aktivt
- Er ikke forutinntatt
- Stiller spørsmål som er tilpasset studentens nivå
- Stiller spørsmål som engasjerer
Eksempler på gode spørsmål
Spørsmål du kan stille som en del av veiledningen før studenten gjennomfører oppgaver:
- Hva vil du oppnå?
- Hvilke erfaringer har du med slike situasjoner?
- Hvilke kunnskap kan trekkes inn – hva bør du tenke gjennom på forhånd?
- Hvilke verdier, etikk er det lagt vekt på her?
- Er dette en forsvarlig måte å gjøre det på?
- Er dette et verdig tilbud?
Spørsmål du kan stille som en del av veiledningen etter at studenten har gjennomført oppgaver:
- Hva skjedde?
- Hva tenkte du?
- Hvordan gikk du fram?
- Hvorfor gjorde du det?
- Hvordan var kommunikasjonen din med pasient/bruker/beboer?
Sist endret 24.10.2023 13.11