Virksomhet Helse og omsorgsforvaltning

Virksomhet helse- og omsorgsforvaltning saksbehandler søknader, kartlegger behov og fatter vedtak om helse- og omsorgstjenester. Virksomheten består av to avdelinger; en avdeling for eldre og en avdeling for barn, voksne og koordinerende arbeid. 

Hvis du har behov for å søke om helse- og omsorgstjenester les denne artikkelen.

Besøksadresse:
Helse- og omsorgsforvaltning
Larkollveien 9
1570 Dilling

Besøkstid:
Fra 09:00 til 15:00

Telefon: 
Direkte nummer 488 91 756 
Kommunetorget 69 24 80 00 

Telefontid:
kl. 09:00 - 11:00

Helse- og omsorgsforvaltning har som oppgave å kartlegge, vurdere, gi råd, fatte vedtak og behandle henvendelser fra kommunens innbyggere, andre enheter og spesialisthelsetjenesten. Søknader og klagesaker etter blir i hovedsak behandlet etter forvaltningsloven, pasient- og brukerrettighetsloven, samt helse- og omsorgstjenesteloven. 

Virksomheten har ansvaret for kommunens koordinerende enhet for habilitering- og rehabilitering. Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med langvarig behov for tjenester. Enheten har det overordnede ansvaret for arbeidet med individuell plan, - oppnevning, opplæring og veiledning av koordinatorer.

Det er viktig for oss å legge til rette for brukermedvirkning, bidra til samarbeid på tvers av fagområder, nivåer og kommunalområder. Helse- og omsorgsforvaltningen er også kontaktpunkt ut mot helseforetak og statlige myndigheter.

Dette kan du forvente av oss:

  • Det foretas en individuell vurdering for kartlegging av hjelpebehov
  • Tjenestebehovet skal utredes i samarbeid med søker
  • Tjenesten skal utredes med respekt for og med utgangspunkt i søkers egne ressurser og livsfase
  • Vurderingsbesøk blir avtalt på forhånd
  • Tjenesten skal utredes i samsvar med gjeldende lover og forskrifter og av kompetent personell
  • Søker skal informeres og veiledes om andre tjenester som kan bidra til selvhjelp
  • Alle opplysninger behandles konfidensielt
  • Når en søknad er behandlet, sendes skriftlig svar til søker. Vedtaket skal begrunnes og det skal spesifiseres hva det ytes bistand til

Dette forventes av deg

  • Din søknad skal være underskrevet av deg eller av andre som har skriftlig fullmakt fra deg
  • Du gir oss nødvendige opplysninger for å kunne fatte riktig beslutning
  • Du gir oss tilbakemelding ved endringer i behov for tjenesten