Hva kan du klage på?
Klage på vedtaket
Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage. De ansatte ved helse- og omsorgsforvaltningen går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Statsforvalteren i Oslo og Viken som avgjør saken.
Dersom du ønsker å klage på ett vedtak du har fått fra Helse- og omsorgsforvaltning skal du sende en skriftlig klage til:
Moss kommune
Helse og omsorgsforvaltning
Postboks 175
1501 Moss
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen ved det stedet du mottar tjenester fra. Helse og mestring ønsker at tjenestene vi leverer skal oppleves som trygge og gode. Det er bra at brukere/pasienter og deres pårørende forteller oss hvordan vi kan gjøre ting bedre. Vi ønsker å tilrettelegge for samarbeid for å få til gode løsninger.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, skal de ta kontakt med deg og undersøke saken.
Andre tilbakemeldinger
Du kan gjerne komme med andre tilbakemeldinger til tjenestene. Innspill til hva vi kan gjøre for å forbedre oss, ting dere ønsker mer av, eller annet.
Oversikt over kontaktinformasjon til alle avdelinger i helse og mestring.
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan ansatte ved helse- og mestring hjelpe deg. Kommunen skal sørge for at du får informasjon som er nødvendig for at du skal kunne ivareta dine rettigheter. Du kan også få råd av pasient- og brukerombudet i Østfold. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.
Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken.
Avdekker Statsforvalteren feil, må kommunen utbedre disse. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Lenker