Vaksine mot hjernehinnebetennelse VG2-elever

Kommunestyret har vedtatt at i 2024 får alle VG2-elever i Moss kommune tilbud om gratis forebyggende vaksine mot smittsom hjernehinnebetennelse.

Vaksinasjon på de videregående skolene

Det er satt opp to vaksinasjonsdager i mars:

• Kirkeparken vgs - fredag 8. mars
  • Malakoff vgs - fredag 15. mars

Elevene trenger ikke å bestille time, kun møte opp.

Anbefalinger for russen

Folkehelseinstituttet anbefaler at ungdom i alderen 16-19 år vurderer å vaksinere seg, spesielt om de skal være med på russefeiring. Vaksine forebygger både mot sykdommen og mot smitte i samfunnet.

Alvorlig hjernehinnebetennelse er heldigvis sjeldent, men kan være svært alvorlig ved smitte. Ungdom har høyere risiko for å bli smittet enn den generelle befolkningen.

Dekker vaksinen alle typer meningokokk-sykdom?

Vaksinen vi tilbyr dekker de vanligste typene av bakterien (ACWY) og er den vaksinen FHI først og fremst anbefaler. Sykdom med serotype B (som denne vaksinen ikke dekker) er sjeldent blant norsk ungdom. Ungdommer som skal reise til land med høyere forekomst av meningokokk B-sykdom kan kontakte smittevernkontoret om de lurer på om meningokokk B-vaksine er aktuelt for dem.