2. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag 

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 2. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Språk og begrep 
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd
  • Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
  • Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
  • Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
Leseteknikk 
Eleven er bevisst på fonologi
  • Eleven kan dele opp ord i språklyder.
  • Eleven mestrer og leker seg med fonemaddisjon, f.eks. egg/vegg.
  • Eleven mestrer og leker seg med fonemsubtraksjon f.eks. skjegg/egg.
  • Eleven mestrer og leker seg med fonembytte f.eks. bil/pil.
  • Eleven kan avkode tøyseord.
Eleven har automatisert de høyfrekvente ordene som er naturlige for trinnet (vedlagt)
  • Eleven kjenner igjen ordbildene til de vanligste småordene.
  • Eleven leser tostavelsesord.
  • Eleven leser ord med flere konsonanter sammen.
Eleven kan lese en tilrettelagt tekst
  • Eleven kan lese enkle setninger med god flyt.
  • Eleven leser noen ord som ikke er stavet lydrett.
Eleven vet hva sammensatte ord er
  • Eleven kan dele sammensatte ord.
  • Eleven kan lage sammensatte ord.
Leseforståelse 
Eleven er aktivt lyttende og prøver å forstå
  • Eleven stiller spørsmål til det som blir lest.
  • Eleven svarer på spørsmål om det som blir lest.
  • Eleven stiller spørsmål og reflekterer over tema.
  • Eleven undrer seg over ord, hvor de kommer fra og hva de betyr.
Eleven møter ulike tekster
  • Eleven leser enkle sammensatte tekster med f.eks. tabeller og diagram.
  • Eleven leser enkle faktatekster.
  • Eleven bruker aktivt bakgrunnskunnskap før lesing av faktatekster.
Lesekultur og leseinteresse 
Eleven opplever variert litteratur gjennom høytlesing
  • Eleven viser interesse for fortellinger og eventyr.
Eleven møter tekst som en del av hverdagen
  • Eleven skal bruke skolebiblioteket minst en gang pr. uke.
  • Eleven låner bøker på skolebiblioteket og leser i dem.
  • Eleven skal kunne fortelle fra bøker de har lest.
  • Eleven ser bøker i klasserommet.