Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Språk og begrep | |
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd | - Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
- Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
- Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
|
Leseteknikk | |
Eleven er bevisst på fonologi | - Eleven kan høre at det er rim og selv kunne rime.
- Eleven kan høre antall stavinger i ord og vise dette ved tramp, klapp eller lignende.
- Eleven kan dele sammensatte ord opp i to eller flere ord.
- Eleven kan sette sammen to eller flere ord til sammensatte ord.
|
Eleven forstår sammenheng mellom bokstav og språklyd. | - Eleven kjenner igjen de fleste bokstavene i alfabetet og vet hvilken språklyd de representerer.
- Eleven kan identifisere første og siste lyden i enkle talte ord.
- Eleven kan identifisere samme lyd i ulike ord.
- Eleven kan lydere sammen tre språklyder.
- Eleven forstår det alfabetiske prinsippet.
|
Eleven forstår at det talte ord kan deles opp i biter | - Eleven kan dele opp ord i språklyder.
- Eleven kan mestre enkel fonemaddisjon, f.eks. egg/vegg.
- Eleven kan mestre enkel fonemsubtraksjon f.eks. skjegg/egg.
- Eleven kan mestre fonembytte, f.eks bil/pil.
|
Eleven skal kunne avkode/lese tostvalsesord med enkle lydsekvenser | - Eleven vet hva leseretning er.
- Eleven kan lese/avkode starten på et ord og gjette resten.
- Eleven kan lese enkle nye småord.
|
Eleven kan logografisk lesing | - Eleven kjenner igjen flere ordbilder på skilt og emballasje.
- Eleven prøver å lese enkle ord ved å lese eget navn og andre kjente navn som ordbilde.
- Eleven kjenner igjen de vanligste småordene.
|
Eleven skal se sammenhengen mellom det muntlige og skriftlige | - Eleven deltar i tekstskaping, f.eks. fra en felles opplevelse med gruppa eller om et tema.
|
Lytteforståelse | |
Eleven skal lytte til høytlesing | - Eleven kan gjenfortelle sentrale deler av innholdet i fortellingen.
- Eleven deltar i dramatisering og framvisninger.
- Eleven kan lytte/høre etter når andre forteller.
|
Eleven kan benytte enkle strategier i lytteforståelse. | - Eleven kan gjenfortelle.
- Eleven kan aktivisere relevant bakgrunnskunnskap.
- Eleven kan være med å lage tankekart.
- Eleven kan gjette hvordan en fortelling kommer til å utvikle seg.
- Eleven vet at han/hun må si ifra når det er noe han/hun ikke forstår.
|
Eleven skal oppleve variert litteratur gjennom høytlesing | - Eleven hører gjerne fortellinger og eventyr, enten fortalt, lest eller gjennom lydbok.
|
Eleven skal bli presentert for relevant litteratur og møte bøker som en del av hverdagen | - Eleven skal bruke skolebiblioteket minst en gang pr.uke.
- Eleven låner bøker på skolebiblioteket og leser i dem.
- Eleven skal kunne fortelle fra bøker de har lest.
- Eleven ser bøker i klasserommet.
|