Støy fra utested

Støyutfordringer fra utesteder

Støy fra serveringssteder og lignende er en kjent problemstilling, spesielt i sentrumsområder i både byer og tettsteder. Dette er en problematikk som berører både utesteder og nærmiljøet rundt dem. Dette ifølge veileder til retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442) kapittel 8.3.

Veilederen forteller oss videre at byggteknisk forskrift, som del av plan- og bygningslovgivningen, inneholder krav til lydisolasjon i bygninger som huser både næringsvirksomhet og boliger. Disse forskriftene spesifiserer akseptable lydnivåer fra næringslokaler til boliger i samme eller tilstøtende bygninger. Spesifikt, støynivå fra visse typer tekniske installasjoner, som de man finner i restauranter, er underlagt grenser for å sikre komfort og lydkvalitet i boligområder. Videre fastsetter forskriftene grenseverdier for støy fra tekniske installasjoner utenfor boliger, spesielt om natten, for å beskytte innbyggeres søvn og velvære.

I forhold til støy fra musikkanlegg, som ofte ikke regnes som en del av bygningens tekniske system, finnes det forskjellige veiledninger. Generelle anbefalinger tilsier at steder med høy musikk, som diskoteker og treningsstudioer, ikke bør plasseres i boligbygninger. Hvis slike aktiviteter likevel finnes i boligbygninger, er det viktig å etablere og følge lydnivågrenser for å ivareta lydisolering og beboernes komfort. Dette er et viktig aspekt ved byggeplanlegging og etablering av nye boliger eller næringslokaler. For mer detaljert informasjon se veileder til retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442) og NS1875.

Virksomheter som driver utesteder må også forholde seg til lydnivåer som er fastsatt i kommunens alkoholpolitiske retningslinjer og følge nasjonale retningslinjer fra Helsedirektoratet, spesielt når det gjelder musikkanlegg og dens påvirkning på helse og trivsel.

Grenseverdier for støy fra arrangementer

I flere år har det vært etablert grenseverdier for lydnivåer ved arrangementer i Oslo, som en kan finne i veilederen til helsedirektoratet i kapittel 5, side 10. Disse grenseverdiene har også blitt brukt av andre kommuner som retningslinjer for å beskytte naboer og nærområdene. Følgende grenseverdier anbefales for lydnivåer når lokale myndigheter finner det nødvendig å regulere støyen for å ivareta helsen og trivselen til nærmiljøet.

Grenseverdier for støy ved arrangementer 1–6 dager i året, hvor støyen har en varighet på mindre enn 2 timer per døgn, gjelder følgende støynivågrenser:

  • Dagtid (kl. 07:00–19:00): Støynivået (målt som Lp,Aeq,30min) skal være lavere enn 80 dB. 
  • Kveldstid (kl. 19:00–23:00): Støynivået (målt som Lp,Aeq,30min) skal være lavere enn 75 dB. 
  • Natthvile (kl. 23:00–07:00): Støynivået (målt som Lp,AFmax) skal ikke overskride 55 dB.

 

Grenseverdier for støy ved arrangementer 1–6 dager i året, hvor støyen har en varighet på mer enn 2 timer per døgn, gjelder følgende støynivågrenser:

  • Dagtid (kl. 07:00–19:00): Støynivået (målt som Lp,Aeq,30min) skal være lavere enn 75 dB. 
  • Kveldstid (kl. 19:00–23:00): Støynivået (målt som Lp,Aeq,30min) skal være lavere enn 70 dB. 

 

For arrangører og virksomheter som har mer enn 6 arrangementer per år, stilles det spesifikke krav til hvordan lydnivået oppleves innendørs hos naboene, både i samme bygning og i omgivelsene. Dette er viktige tiltak for å sikre trivselen og helsen til nabolaget. De følgende lydgrensene gjelder innendørs i oppholdsrom i bygninger med støyfølsomme bruksområder:

  • Lp,A,T: 25 dB.
  • Lp,AFmax:  27 dB.
  • Lp,Cmax:  47 dB.

 

Klage på støy fra utesteder

Støyproblemer kan være plagsomme, men det er måter å takle dem på. Først bør du prøve å ta kontakt med de som er ansvarlige for støyen, enten det er personer som utfører arbeidet eller eierne av eiendommen. Diskuter problemet og se om det kan løses på en enkel måte.

Hvis støyen påvirker flere beboere, er det ofte lurt å involvere borettslaget, sameiet eller utleieren. Sammen kan dere arbeide for å finne en løsning som alle kan være enige om.

Når du sender inn en klage til oss, vennligst inkluder følgende informasjon:

  • Hvor støyen kommer fra.
  • Identifikasjon av hvem som støyer.
  • Tidspunkt og varighet for støyen.
  • Hvem du representerer (privatperson, skole, sykehus, næring, osv.).
  • Beskrivelse av hvordan støyen påvirker deg.

 

Du kan sende klagen til vår epostadresse miljorettet-helsevern@moss.kommune.no.

Vi tar alle klager på alvor og vil gi deg et svar innen tre uker. Dersom det skulle være behov for mer tid for å undersøke saken grundig, vil du motta et foreløpig svar innen 14 dager. Vår målsetting er å hjelpe deg med å løse støyproblemet så effektivt som mulig.