Støy fra arrangementer

Støyregler og ansvar i forbindelse med arrangementer er viktige aspekter som enhver arrangør bør ha i tankene.  I tillegg til støygrenser og nabovarsler, er det flere ting en bør tenke på om en skal holde et arrangement. Les videre for å forstå de viktige retningslinjene som er nødvendige for å skape en vellykket og god opplevelse.

Støy fra arrangementer

Det er flere regler som må følges når en holder festivaler og arrangementer. Festivaler og arrangementer er viktig for en god byopplevelse. Likevel kan dette få forstyrrende konsekvenser for innbyggerne i Moss kommune.  En av hovedkildene til negative opplevelser fra festivaler og arrangementer er støy. Det er flere regler en må sette seg inn i og følge for å unngå slike problemer. 

Nasjonalt reglement rundt arrangementer

På festivaler og arrangementer er det ikke bare deltakerne som påvirkes av den kraftige lyden. Det er også viktig å ta hensyn til de omkringliggende områdene. Helsedirektoratet har, i samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet og andre fagmyndigheter, utarbeidet en nasjonal veileder for vurdering av lydnivå når musikkhøyttalere brukes.

Innsatsen for å håndtere og minske helseutfordringer som kan oppstå blant naboer på grunn av kraftig støy, vil primært ta utgangspunkt i vurderinger gjort på lokalt nivå. Dette omfatter identifisering av berørte grupper, stedet hvor arrangementet finner sted, antallet personer som deltar, hvor ofte slike hendelser skjer, tidspunkt for drift og støyintensitet. For mer informasjon rund dette, se kapittel 5, side 10 i den nasjonal veilederen til Helsedirektoratet.

Veilederen skiller mellom arrangementer som gjennomføres 1-6 ganger i året og de som avholdes mer enn 6 ganger i året. Dersom et sted har mer enn 6 arrangementer per år, pålegges det en reduksjon i lydnivået.

Reglement for arrangementer i Moss kommune 

Moss kommune har en veileder for festivaler og større eller mindre arrangementer i Moss kommune.  I denne er det beskrevet fremgangsmåten for å holde arrangementer i Moss. En kan også finne regelverket rundt støy og grenseverdier.  Veilederen vil ha informasjon for både holdere av arrangementet og menneskene rundt. I veilederen er det beskrevet flere tiltak som kan redusere støy ved et arrangement.

Støytiltak hos Arrangør eller på Arrangementsstedet:

  1. Arbeidsmiljøloven og Lydkunnskap: Konsertarrangører bør ha solid kunnskap om arbeidsmiljøloven samt en god forståelse av lyd og lydnivåer, inkludert virkningene av høy lyd på hørselen.
  2. Plassering av Scenen: Scenen bør plasseres så langt som mulig fra bebodde områder (selvfølgelig, avhengig av topografien). Det samme prinsippet bør gjelde for utstyr som genererer støy, som kompressorer og lignende.
  3. Arealavgrensning og Lydisolasjon: For å minimere lydlekkasje til naboer, bør konsertområdet om mulig avgrenses og skjermes ved bruk av lydisolerende materiale.
  4. Delay Systemer: For hensynet til både naboer og publikum, anbefales det å bruke delay systemer i forlengelse av PA-lyden. Delay systemer innebærer plassering av høyttalere blant publikum, der lydsignalet er forsinket (delayed) for å synkronisere med lyden fra høyttalerne ved scenen. PA står for "public address," og PA-lyden kommer fra høyttalere som henger på hver side av scenen.
  5. Automatisk Volumkontroll: Vurder løsninger for automatisk volumkontroll i forsterkeranlegget. Dette gir muligheter for å regulere effekten ned til akseptable nivåer. Spesielt aktuelt for avspilling av lydopptak og i situasjoner der arrangøren mangler profesjonell lydkompetanse. Det kan også være nyttig å ha optisk lydnivåvisning på miksepulten, med grønt, gult og rødt lys som indikerer ulike lydnivåer.
  6. Hørselvern: Sørg for at hensiktsmessig hørselvern er tilgjengelig for publikum.
  7. Stille Områder: Vurder om det er nødvendig å etablere områder på konsertstedet hvor folk kan trekke seg tilbake og oppleve lavere lydnivå.
  8. Nabovarsel: Ved viten om støy vil et varsel til naboene på forhånd som regel øke toleransen for støy. Dette gjør det mulig for naboen å forberede seg og hva en kan forvente av støynivå og -varighet. Varsel burde sendes ut i så god tid som mulig, med minimum en uke i forkant.

Klage på støy fra arrangementer

Støyproblemer kan være plagsomme, men det er måter å takle dem på. Først bør du prøve å ta kontakt med de som er ansvarlige for støyen, enten det er personer som utfører arbeidet eller eierne av eiendommen. Diskuter problemet og se om det kan løses på en enkel måte.

Hvis støyen påvirker flere beboere, er det ofte lurt å involvere borettslaget, sameiet eller utleieren. Sammen kan dere arbeide for å finne en løsning som alle kan være enige om.

Når du sender inn en klage til oss, vennligst inkluder følgende informasjon:

  • Hvor støyen kommer fra (nattklubb, festival, utendørs konsert, osv.)
  • Identifikasjon av hvem som støyer. (Hvor kommer støyen fra og hvem lager støyen)
  • Tidspunkt og varighet for støyen.
  • Hvem du representerer (privatperson, skole, sykehus, næring, osv.).
  • Beskrivelse av hvordan støyen påvirker deg.

 

Du kan sende klagen til vår epostadresse miljorettet-helsevern@moss.kommune.no.

Vi tar alle klager på alvor og vil gi deg et svar innen tre uker. Dersom det skulle være behov for mer tid for å undersøke saken grundig, vil du motta et foreløpig svar innen 14 dager. Vår målsetting er å hjelpe deg med å løse støyproblemet så effektivt som mulig.