Råd om egenberedskap

Norske myndigheter anbefaler at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i en uke. Det er fordi kommuner og nødetater må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp i en krise.

Vi lever i en stadig mer urolig verden – blant annet som følge av klimaendringer, krig og digitale trusler. Selv om det meste fungerer som det skal i Norge, må vi være forberedt på at ekstremvær, pandemier, ulykker, sabotasje og i verste fall krigshandlinger kan ramme oss.  

Er du forberedt? 

Hvordan vil du og dine nærmeste klare dere hvis strømmen blir borte en lengre periode? Hva gjør du hvis vannet forsvinner? Hva hvis du ikke får handlet på en uke?

Strømbrudd kan føre til at vannet i springen, kloakksystemet, medisinsk utstyr, lading av elbil, betalingsløsninger, internett, mobiltelefon, radio, kjøleskap og mulighet for matlaging ikke fungerer som normalt.

Egenberedskap handler om å være forberedt på slike situasjoner. 

Råd om beredskapslager

  • Få oversikt over hva du har. Bruk sjekklisten i brosjyren du har fått i posten, eller last ned egen sjekkliste her.
  • Du trenger ikke fikse alt med en gang. De fleste bruker tid på å bygge opp et godt lager.
  • Start med det viktigste: vann og varme.
  • Skaff en beredskapsvenn du kan planlegge sammen med.
  • Gå gjennom ditt beredskapslager minst en gang i året.

Digital utgave av brosjyren som ble sendt ut av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap her. (PDF, 4 MB)

Oppdaterte råd i 2024

I mai 2024 oppdaterte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) rådene for egenberedskap, med en viktig endring i anbefalt varighet: nå bør folk forberede seg på å klare seg i minst én uke ved kriser. Dette skiftet fra de tidligere tre dagene skyldes behovet for økt robusthet blant befolkningen, slik at nødetater og kommunale tjenester kan prioritere dem som trenger ekstra hjelp.

  • Felles egenberedskap
    Det kan være krevende å planlegge egenberedskap for en hel uke. Finn din beredskapsvenn - hvem kan trenge din hjelp, og hvem du kan få hjelp av? Familie, venner og naboer kan hjelpe hverandre og samarbeide om gode løsninger.
  • Psykisk helse i kriser
    I kriser og i møte med usikkerhet, er det normalt å oppleve bekymring, negative tanker, dårlig søvn, uro og andre sterke følelser. Råd for hva som kan gjøres finner du her: Psykisk helse i kriser | Sikkerhverdag
  • Vær kildekritisk
    Krisesituasjoner er uoversiktlige, og informasjonen du får påvirker valgene du tar. Vær nøye med å sjekke kildene du får informasjon fra, og å tenke over hva slags informasjon du deler videre. 

Hvis den elektroniske kommunikasjonen faller bort

Ved antatt langvarig bortfall av elektronisk kommunikasjon, kan innbyggere i Moss forholde seg til følgende:

  • De som vet hvor tjenesten de trenger å kontakte holder til, kan dra dit.
  • Alle andre kan henvende seg på rådhuset i Moss. Her skal du også henvende deg hvis du har akutt behov for kontakt med nødetatene, og ikke kan komme i kontakt med de selv.
  • Kommunen vil om mulig sende ut SMS-varsling og talemelding til alle innbyggere om hvordan de kan oppnå kontakt. Om ikke dette lar seg gjøre, settes det opp plakater med informasjon på sentrale steder i kommunen (butikker, kjøpesentre etc.).

Les mer om varsling i en krise. 

  Viktige telefonnummer:  

  Brann 110
  Akutt medisinsk hjelp 113
  Politi 112
  Legevakt 116 117