Viktig melding til alle innbyggere om værskiftet

Nå kom mildværet til distriktet vårt. Det får konsekvenser.

Beredskapssjef Henning Kubberød i Moss kommune Lotte Olsen Jessa/Moss kommune

NB: Saken er oppdatert søndag klokken 16 med informasjon fra Østfold kollektivtrafikk, og klokken 17 med informasjon om skoleskyss.

Søndag formiddag møtte kommunedirektøren med relevante fagområder - både helse, teknisk og beredskap. Der ble det blant annet gått gjennom alle relevante beredskapsplaner. Det er foreløpig ikke satt kriseledelse, men det vurderes dersom situasjonen forverres.

Nå gjør vi gjør alt vi kan for å opprettholde tjenestene våre og begrense følgene av værskiftet. Vi har blant annet ekstra personell i beredskap dersom det skulle bli behov for det, sier beredskapssjef Henning Kubberød.

I korte trekk er det dette som ble bestemt på møtet:

• Grunnskolen og barnehager skal holde åpent, men det kan oppstå ting lokalt som gjør at noen må stenge. Da vil dem som blir direkte berørt få beskjed.  Skoleskyssen er innstilt mandag. VI oppfordrer elever som ikke kommer seg til skolen om å jobbe med tilgjengelig skolearbeid og kontakte skolen ved behov.
  • All praktisk bistand fra hjemmehjelp er avlyst mandag. Dem dette rammer vil få direkte beskjed.
  • Kommunen oppfordrer alle som har mulighet til det om å ha hjemmekontor. Dette gjelder også kommunens egne ansatte der det er mulig. Det medfører at noen kommunale kontor kommer til å holde fysisk stengt, for eksempel Kommunetorget og helseforvaltningen. Dette gjøres for å minske trykket på veiene, og fordi kollektivtrafikken kan ha utfordringer. Telefonene holder åpent som vanlig, og Kommunetorget treffer du på telefon 69 24 80 00.
  • Kommunen ber trafikanter å ta ekstra hensyn til myke trafikanter. Kjør svært aktpågivende og varsomt, spesielt langs skoleveiene.

Hva kan vi og du gjøre?

Søndag ettermiddag snør det kraftig, og snøen kommer til å gå over til regn. Her har vi samlet noen ting som kan bli problematiske, og hva vi og du kan gjøre:

• Glatte gater og fortau: Allerede ser vi at snødekkede gater og fortau har fått glatt overflate. Vi ber dere bruke godt fottøy og gjerne brodder. Tradisjonelt så kommer flere til å falle på glatta, og det kommer til å bli flere bruddskader. Vær forsiktige!
  • Glatte veier: Riksveinettet og E6 har i stor grad vært snøfrie. Bakken er derimot iskald etter uker med svært lave temperaturer, og regn og smeltevann kommer til å fryse momentant. Statens Vegvesen, fylkeskommunen og kommunen kommer til å salte og å strø etter beste evne og etter alle kunstens regler, og vi ber dere: La bilen stå om du ikke MÅ ut og kjøre søndag, mandag og kanskje tirsdag – avhengig av vær og føreforhold. Vi forstår at mange må bruke bilen, og at ikke alle har mulighet til å jobbe hjemmefra.
  • Underkjølt regn: Dette er ifølge Statens Vegvesen verste sort for veigrepet. Når man salter, så renner det bort, og strør man, så synker det ned i underlaget. Likevel kommer de forskjellige instansene til å prøve alt de kan for å prøve å opprettholde veigrepet.
  • Overvann: Regnet og snøen som smelter kommer til å lage bekker og elver i veibanen og på fortau. Brøytekantene gjør at vannet ikke har noe annet sted å gå, enn å følge veibanen.
  • Stengte sluk og stikkrenner: Her kan du hjelpe til med hakke og spade! Har du sluk, stikkrenner og kummer som er dekket av snø og is i gata di, så bruk spaden for å åpne. Kommunen rekker ikke overalt, og dette er til stor hjelp!
  • Nødetatene og hjemmetjenesten: Grunnen til å vi oppfordrer til å la bilen stå, er at for at livsviktige helsetjenester, politi og brannvesen skal komme frem. Vi vet at det kommer til å skje trafikkuhell, utforkjøringer og trafikkulykker, og dette kan hindre eller forsinke kritisk personell.
  • Isolasjon: Har du en eldre nabo eller en som på en annen måte er sårbar, så bank gjerne på og tilby en arm bort til postkassen, eller hjelp gjerne til med å strø.
  • Strøsand: Det er flere steder du kan hente strøsand i nærmiljøet ditt. De gule kassene er kommunens, og til fri benyttelse. Om de er tomme, eller nesten tomme, så bruk gjerne Meld ifra-tjenesten vår. I tillegg har kommunen større deponier ved Øreåshallen, på parkeringen ved Melløs stadion, på Bellevue på Jeløy, i krysset ved Rygge kirke, samt i Lensmannssvingen på Larkollen.
  • Snøras og istapper: Se deg for før du går inntil bygninger hvor det kan rase. Se også opp for istapper. Har du eiendom mot offentlig vei eller rom, så må gårdeier sørge for å fjerne snø og istapper, eller sette opp sperringer.
  • Kollektivtrafikken/skoleskyss: Skolebussene i hele Østfold innstilles, det gjelder også tilrettelagt skoleskyss med drosjer og minibusser som kjøres på oppdrag for Østfold kollektivtrafikk.
    De elevene som er avhengige av skoleskyss kan bruke ordinære ruter der det er mulig. Elever som ikke kommer seg til skolen selv får et eget opplegg fra skolen. Lokalbussene i Moss og regionale linjer mellom byene kjøres så langt det er mulig og forsvarlig. Hold deg oppdatert på https://ostfold-kollektiv.no/
  • Videregående skoler: Det blir digital undervisning og hjemmeskole for alle elever i den videregående skolen i Østfold mandag 22. januar 2024.
  • Gode nyheter: Det positive her er at dette mest sannsynlig blir kortvarig. I løpet av et par dager så skal det verste være over.