Temakafé for kreftrammede og pårørende i Moss og Råde

Temacaféen drives av kreftkoordinatorene i Moss og Råde sammen med frivillige, hvor de fleste selv har erfart kreftsykdom eller er pårørende.

Hjertelig velkommen til Temacafé!

Sammen skaper vi et møtested der vi kan senke skuldrene, være oss selv og kjenne på gjenkjennelse.

Vi serverer alltid et foredrag etterfulgt av en enkel servering og en hyggelig prat rundt bordene. Dere får selvfølgelig anledning til å snakke med foredragsholderne og kreftkoordinatorene i Moss og Råde.

Følg med på nettsiden vår under Aktuelt der vi legger ut tid og sted for temacafé fortløpende.

Sted: Ekholt kirke (underetasjen) Skogveien 24,

Heis og god parkeringsplass. Gratis!

Våren 2024 har vi disse Temakaféene

Tirsdag 13. februar kl 13.00-15.00

«Trening og kreft»
Marco Berglund jobber som fysioterapeut i Råde kommune. Han har videreutdannelse både innen lymfedrenasje og utdannelse som AKTIVinstruktør med kunnskap og kompetanse om å trene personer som har gjennomgått kreftbehandling.
Marco vil snakke om viktigheten av å være fysisk aktiv tross sykdom, både i forkant av behandling, under behandling og etter behandling.
Han vil også snakke om ulike seneffekter av behandlinger og hvordan noen av disse kan hjelpes og lindres.

Tirsdag 12. mars kl 18.00-20.00 (Kveldscafe- merk tiden!)

«Seksualitet, samliv og fatigue etter kreftbehandling»
Hvilke utfordringer møter kreftoverlevere og hva kan gjøres?

Denne gangen får vi besøk av Randi Gjessing, spesialist i sexologisk rådgivning NACS, spesialsykepleier i onkologi, Kreftseksjonen Bærum sykehus.
Kreftbehandling kan gi ulike seneffekter, og mange av disse har innvirkning på samliv og seksualitet. Hun vil belyse noen av disse seneffektene og hva den enkelte kan gjøre for å leve best mulig tross disse utfordringene.

Tirsdag 9. april kl 13.00-15.00

«Ventesorgen»
Kreftkoordinator Ragnhild Skarpaas Andersen i Råde kommune vil i samtale med pårørende Margareth Flesjå snakke om ventesorgen ved alvorlig sykdom. Når vi får beskjed at vi har fått uhelbredelig kreft, hvordan kan vi da klare å leve videre?
Margareth vil i samtale med Ragnhild dele sine mange erfaringer med hvordan det var å leve med ventesorgen da hennes ektefelle ble alvorlig syk.

Tirsdag 14. mai kl 13.00-1500

«Det finnes alltid et håp!»
Karen Elisabeth Lund Dahl jobber som diakon i Moss menighet.
Hun møter mange i sin arbeidshverdag som opplever at livet brått blir «snudd på hodet» når alvorlig sykdom eller annen type livssorg rammer. I dag vil vi ha fokus på håpet og se på hvilken viktig betydning nettopp håpet har når livet rammer oss.
Temacaféen drives av kreftkoordinatorene i Moss og Råde sammen med frivillige hvor de fleste selv har erfart kreftsykdom eller er pårørende.

Kreftkoordinator i Råde:
Ragnhild Skarpaas Andersen, telefon 98 29 86 90