Øver på akutte hendelser

Hver eneste uke øver legevakten på forskjellige akutt-situasjoner. Denne gangen fikk ordføreren og varaordføreren prøve seg som «pasienter».

Øvelsene skjer hver torsdag og kalles case-trening. Her øves det på alt fra trafikkulykker til hjertestans. Denne gang var scenariet at to personer ble funnet bevisstløse utenfor legevakten.

Deltakerne i øvelsen er som regel en av legevaktens leger, to eller flere sykepleiere eller annet helsepersonell, samt ambulansepersonell fra ambulansestasjonen i Moss. Dem som deltar i øvelsen vet ikke hva de kommer til. De får minimalt med informasjon fra instruktøren, og må bruke alt de kan for å avklare situasjonen.

(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

Lå «bevisstløse» utenfor legevakten

Markørene denne gang var ordfører Simen Nord og varaordfører Michael Torp. De var instruert til å agere at de hadde tatt en overdose av rusmiddelet GHB, og var i livsfare. Heldigvis var det bare en øvelse.

Deltakerne skal utføre undersøkelser, gjøre medisinske vurderinger og iverksette tiltak, som de ville ha gjort på en virkelig pasient. De øver som om det skulle vært en ekte situasjon og det kan på disse øvelsene bli tatt blodprøver og lagt inn veneflon på markørene, men det blir naturlig nok ikke gitt medisiner.

– Dette har blitt en positiv læringsarena som har gitt en stor kompetanseheving hos ansatte og leger innen akuttmedisin. I tillegg fungerer samspillet mellom legevaktpersonell og ambulansetjenesten svært godt når vi samhandler ute hos kritisk syke personer og på skadested når det virkelig gjelder, sier legevaktsoverlege Ole Norden.

Ble imponerte av aktørene

For den politiske ledelsen i kommunen ble dette en annerledes dag på jobben. På hver sitt liggeunderlag fikk de føle på hva som skjer i en akutt helsesituasjon:

– Det er rett og slett imponerende å se hvordan det jobbes med dette, og hvor alvorlig de tar faget sitt. Det er så fint å se den viktige jobben som gjøres med akuttmedisinsk beredskap i kommunen vår, sier ordfører Simen Nord.

For ordførerens del ble det spilt at de måtte ha tilgang til benmargen for å gi væske og medisiner, som innebærer at man driller hull i skjelettet i leggen. Det slapp han heldigvis unna, men varaordføreren fikk satt inn veneflon i en blodåre i armen. Også han var imponert over det han opplevde under øvelsen.

– Vi vet at Moss er kjent for måten de øver på å håndtere akuttmedisinske situasjoner og for den høye kompetansen de har på området. Det var både spennende og betryggende å få erfare dette på nært hold, og jeg blir stolt av de dyktige menneskene på legevakten og i ambulansetjenesten, skryter varaordfører Michael Torp.