Ikke lek i snødeponier

Det har kommet mye snø i det siste, og både kommunen, næringslivet og private har samlet snø i snøhauger rundt omkring.

Akkurat nå holder vi blant annet på  med å flytte store mengder snø fra kunstgressbanene til egne snødeponier på anlegget

Snøhaugene er laget av en blanding av både lett og kompakt snø, og er derfor ikke stabile.

Bilde av traktorbrøyter og store snømengder - Klikk for stort bildeSnørydding på Bellevue

Som bildet viser vil nok disse være attraktive for lek i snøen. Men ved uthuling vil de kunne kollapse, noe som potensielt kan få katastrofale følger. Hvis man klatrer og aker i haugene kan de også kollapse, i tillegg til at de ofte er plassert ved trafikkerte steder.

"Snøhauger og brøytekanter er farlige lekeplasser for barn, da de kan kollapse under lek eller kjørt gjennom av brøytebilen. Vi håper alle voksne og foresatte kan hjelpe oss å forklare dette til snø-glade barn, slik at vi unngår ulykker" sier Frank Syversen, leder for brøytemannskapet i Moss kommune.