Innhold

Olje-, fettholdig og industrielt avløpsvann

Påslippstillatelse

Virksomheter med oljeholdig eller fettholdig avløpsvann, må søke om påslippstillatelse og etablere nødvendige rensetiltak før påslipp til offentlig avløpsnett. Nødvendige rensetiltak kan være renseanlegg eller olje- og fettutskiller.  

Hvordan søke påslippstillatelse

Arbeid som inkluderer vann- og avløpsinstallasjoner, skal utføres av et ansvarlig foretak med godkjenning etter plan- og bygningsloven. Dette gjelder arbeid både i og utenfor bygning.  

Det betyr at et ansvarlig foretak må søke på vegne av virksomheten.  

Skal det installeres et anlegg for ny virksomhet, eksisterende virksomhet eller skal bruk av eksisterende bygning endres, må det søkes om vann- og avløpsarbeid. Mer informasjon om ny eller endret tilkobling til kommunalt vann- og avløpsnett.  

Det må søkes om påslippstillatelse med krav til søknad, rensetiltak, drift og vedlikehold etter lokal forskrift. Påslippstillatelse søkes av og gis til virksomheten som har påslipp av avløpsvann, og gjelder kun for denne virksomheten og kun på gitt eiendom.

Søknad om vann- og avløpsarbeid og søknad om påslippstillatelse sendes til kommunen via Entreprenørportalen.

Det må også søkes om byggetillatelse for tiltaket. Informasjon om utfylling og innsending av byggesøknad og vann og avløp på eiendommen.

Krav til kvalitet på tegninger og dokumentasjon

Alle kart og tegninger skal være lesbare, fargelagte og alle karttegn og tegnesymboler skal være i henhold til NS3039, Karttegn og tegnesymboler for rørledningsnett. Søknader som leveres med kart, tegninger og planer som ikke tilfredsstiller kravene ansees som ikke komplett.

Søknaden skal inneholde:

  • En kort beskrivelse av hvilken aktivitet som skal foregå i tilknytning til utskiller.
  • Dimensjoneringsgrunnlag for utskiller.
  • Detaljer om utskiller og produktsertifikat/datablad
  • Skisse/situasjonskart som inneholder:
    • Sluk og renner som drenerer til utskiller.
    • Utskillerens beliggenhet i forhold til bygninger og offentlige vann- og avløpsledninger.
    • Avløpsledning fra utskiller og helt frem til tilknytningspunkt på offentlig spillvannsledning.
  • Vedlegg: Datablad og systemskisse for tilbakeslagssikring.
  • Vedlegg: Serviceavtale med godkjent foretak for tømming, kontroll og prøvetaking av anlegget.

Oljeutskiller

Virksomheter med oljeholdig avløpsvann og krav om oljeutskiller:

  • Bensinstasjoner
  • Vaskehaller for kjøretøy
  • Motorverksteder
  • Bussterminaler
  • Verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøyer, anleggsmaskiner og skinnegående materiell.
  • Anlegg for understellsbehandling  

som enten har vaskeplass, smørehall, servicehall eller liknende.

Andre aktuelle virksomheter med oljeholdig avløpsvann hvor det kan være behov for oljeutskiller:

  • Større parkeringsanlegg.
  • Flyplasser.
  • Gjenvinningsstasjoner.
  • Tunnelanlegg, trafostasjoner og fjernvarmeanlegg.
  • Industri hvor det anvendes mineralsk olje i fremstillingsprosessen.
  • Oppstilling og behandlingsplasser for kasserte kjøretøy.
  • Private tankanlegg.
  • Garasjeanlegg med opplegg for spyling.

Serviceavtale for oljeutskiller

Tømming
Utskiller skal tømmes ved alarmsignal, og som et minimum én gang per år, jf. avfallsforskriften § 11-8. Tømming skal utføres etter leverandørens instruks, NS-858-2 og VA-Miljøblad nr. 120.

  • Etter hver tømming skal følgende oppgaver utføres og dokumenteres på rapportskjema:
    • Sandfang og utskiller spyles og inspiseres  
    • Låseordning og lokk inspiseres
    • Utskiller fylles med vann opp til utløpsnivå
  • Slam og olje leveres til et godkjent mottakssted, jf. Avfallsforskriften kapittel 11.
  • Virksomheten kan søke kommunen om å utelate tømming ved lavt olje- og slamnivå.

Kontroll
Følgende oppgaver skal gjennomføres minimum to ganger per år, med tilnærmet seks måneders intervall mellom kontrollene (dersom kun to kontroller utføres pr. år). Dersom det utføres hyppigere kontroller blir intervallet kortere:  

  • kontroll av alarmsystemet og følere
  • rengjøring av koalesensfilter
  • inspisering og, om nødvendig, staking av inn- og utløpsordninger
  • hovedkontroll skal gjennomføres minimum hvert 5. år for hele installasjon, jf. NS-858-2  

Prøvetaking
Prøvetaking skal gjennomføres minimum to ganger per år. Én om sommeren og én om vinteren med tilnærmet seks måneders intervall mellom prøvetakingene. Dersom det utføres hyppigere prøvetakinger, blir intervallet kortere.

  • Det skal tas prøve for oljeholdig avløpsvann.
  • Forurensningsmyndighet kan stille krav om prøvetaking av tilleggsparametere etter lokal forskrift § 3-3.  
  • Prøvetaking tas under normale driftsforhold og gjennomføres i tråd med godkjente metoder.
  • Prøver skal analyseres av et akkreditert laboratorium.  

Fettutskiller

Virksomheter med fettholdig avløpsvann:  

  • Restauranter
  • Kafeer og konditorier
  • Catering/ferdigmatprodusenter
  • Gatekjøkken og kiosker
  • Hamburgerbarer
  • Kantiner
  • Slakterier
  • Margarin- og matoljeindustri
  • Kjøtt- og fiskeforedlingsbedrifter
  • Hermetikkindustri
  • Bakerier
  • Meierier
  • Friteringsindustri
  • Røkerier
  • Matbutikker med steke- og/eller grillavdelinger.

Listen er ikke komplett og kommunen kan stille krav om fettutskiller til virksomheter som ikke er nevnt her, men som har påslipp av fettholdig avløpsvann.

Serviceavtale for fettutskiller

Tømming
Tømming skal skje etter behov og skal utføres etter leverandørens instruks, NS-1825, og VA-miljøblad nr. 121.  

  • Fettutskilleren og slamfang (hvis montert) skal tømmes fullstendig og rengjøres grundig med varmt vann under trykk.
  • Enkel sjekk av overflater, sprekkdannelser og rust.  
  • Rengjøring og kontroll av utskillerens alarmsystem.  
  • Etter tømming skal fettutskilleren fylles med rent vann.

Tilstandskontroll  
Minst én gang i året skal det foretas en tilstandskontroll av fettutskilleren. I tillegg til å utføre vanlige tømmerutiner skal tømmefirmaet:  

  • Ta prøve av utskilleren, og måle temperatur.
  • Kontrollere utskillerens låseordning, lokk og lokkpakninger
  • Kontrollere alle overflater, innløps-, og utløpsrør
  • Kontrollere pumper, ventiler og lignende
  • Vurdere tilstanden til utskilleren

Prøvetaking
Prøvetaking av fettutskilleren skal utføres i forbindelse med tilstandskontroll før utskilleren tømmes.

  • Det skal tas prøve for fett.
  • Kommunen kan stille krav om prøvetaking av tilleggs parametere etter lokal forskriftens § 3-3.  
  • Prøvetaking tas under normale driftsforhold og gjennomføres i tråd med godkjente metoder.  
  • Prøven skal analyseres av et akkreditert laboratorium.  

Rapportering av service

Servicefirma leverer rapport til kommunen innen 14 dager etter utførelse av tømming, kontroll, og mottatt prøveresultat.  

Rapporter leveres til kommunen elektronisk via Gemini Operatørportal.
Eller via kommunens hjemmeside: Kontakt oss – eDialog – Annen post til kommunen  
Alternativt kan rapport sendes kommunens postadresse:
Moss kommune
Postboks 175,  1501 Moss

Tilsyn og oppfølging

Etter forurensingsforskriften er kommunen forurensningsmyndighet etter kapittel 15 og 15A-4 og fører tilsyn med at bestemmelsene og vedtak fattet i medhold av disse kapitlene følges.

Kommunen arbeider kontinuerlig med å følge opp bestemmelser og krav gitt til påslipp av olje-, fettholdig og industrielt avløpsvann til offentlig avløpsnett, og arbeidet finansieres gjennom et årlig kontrollgebyr.  

Kontrollgebyr
Moss kommune tar et årlig kontrollgebyr for oppfølging av olje- og fettutskillere. Gebyret faktureres til virksomhetene som er ansvarlig for utskilleren. Gebyrbeløpet finner du på priser og gebyrer vann- og avløpstjenester, og reguleres årlig etter selvkostprinsippet beskrevet i forurensningsloven § 52a.

Regelverket som gir kommunen anledning til å ta gebyr
Etter forurensningsforskriften §11-4 kan kommunen gi gebyr for kontrolltiltak som gjennomføres for å sikre at forurensningsforskriften kapittel 11 til 16 eller vedtak i medhold av disse kapitlene blir fulgt.