Utslippstillatelse
I spredt bebyggelse er det som oftest ikke anledning til å koble seg til kommunalt vann- og avløpsnett. Bygninger med innlagt vann, som ikke er tilkoblet kommunalt avløpsnett, har utslipp av avløpsvann fra kum, toalett, dusj/badekar og/eller andre sanitære enheter. Det stilles derfor krav om gyldig utslippstillatelse og etablering av godkjent renseløsning.
Når må det søkes om utslippstillatelse?
- Ved alle nye utslipp av avløpsvann til grunn eller vassdrag
- Ved vesentlig utvidelse/endring av eksisterende utslipp
- Ved utslipp som i dag ikke renses etter godkjent løsning
Moss kommune har i tillegg til forurensningsloven og -forskriften vedtatt strenge rensekrav og konstruksjonskrav til anlegg i lokal forskrift. Eldre anlegg oppfyller ofte ikke rense- og konstruksjonskravene gitt i disse regelverkene.
Tidligere gitt utslippstillatelse for eldre anlegg som oppfyller kravene i lokal forskrift vil fortsatt være gyldig, eventuelt med mindre endringer.
Eldre renseanlegg uten utslippstillatelse, men som kan dokumentere samsvar med kravene kan brukes videre. Det må allikevel søkes om utslippstillatelse. Produsent kan hjelpe med dokumentering av renseevne.
Anlegg som ikke tilfredsstiller kravene, men som har gammel utslippstillatelse, må oppgraderes. Kommunen opphever gammel utslippstillatelse, og det må søkes om å etablere godkjent løsning. Oppheving av tidligere gitt utslippstillatelse gjøres i enkeltvedtak.
Eksempelvis vil sandfilteranlegg og eldre minirenseanlegg ofte ikke kunne godkjennes etter dagens regelverk:
- Sandfilteranlegg/ sandfiltergrøft etter slamavskiller
var en vanlig løsning tidligere med levetid på ca. 20 år, og kravene til dimensjonering og oppbygging har blitt skjerpet. Om dimensjonering og byggemåte av anlegget er dokumentert i samsvar med lokalforskriften kan anlegget brukes videre. Dette er erfaringsmessig sjelden tilfellet, og anleggstypen er ikke anbefalt etablert for fullrensing av avløpsvann i dag. - Eldre minirenseanlegg
oppfyller ofte ikke utslippskravene i lokal forskrift - kontakt leverandør eller servicepersonale for å undersøke/ dokumentere rensegrad. Om anlegget ikke tilfredsstiller kravene i lokalforskriften vil vi pålegge oppgradering. Det kan eksempelvis være nødvendig med ettermontering av kjemisk felling for fosfor.
Hvordan søke om utslippstillatelse og etablere en godkjent renseløsning
For å søke om utslippstillatelse må et godkjent foretak søke på vegne av deg. Det må også søkes om byggetillatelse.
Før bygging av anlegg kan igangsettes må det foreligge utslippstillatelse og byggetillatelse.
Ta kontakt med et godkjent foretak som kan gjennomføre eventuelle grunnundersøkelser, anbefale egnede renseløsninger, planlegge og prosjektere renseløsningen for eiendommen.
Krav til utslippstillatelse og renseløsning er beskrevet i forskrift om utslipp fra mindre avløpsanlegg, Moss kommune.
Søknad om utslippstillatelse sendes via Entreprenørportalen.
Informasjon om utfylling og innsending av byggesøknad.
Avløpsløsninger
Grunnforholdene på eiendommen og avstand til ulike brukerinteresser (bl.a. drikkevann, rekreasjon og jordvanning) bestemmer hvilken avløpsløsning man bør velge og hvor anlegget kan plasseres. Avløpsanlegget og utslippet må ikke bli til ulempe for omgivelsene.
For informasjon om ulike typer avløpsanlegg og kostnadsvurderinger vises det til nibio.no - mindre avløpsanlegg
Felles avløpsanlegg
Ved å samarbeide om felles avløpsanlegg med en eller flere naboer, kan utgiftene reduseres. Det kan gi bedre renseresultater. Et større anlegg er i tillegg mindre følsomt for sesongvariasjoner, og et samarbeid gir flere muligheter til å plassere avløpsanlegget der det egner seg best.
Drift og vedlikehold
Informasjon om krav til drift og vedlikehold av avløpsanlegget er beskrevet i lokal forskrift § 9
Slamtømming
Tømming av slam og avløpsvann er en obligatorisk ordning i Moss kommune, både med hensyn til tømming og vedtatt gebyr. Fakturering av slamtømming er løpende og blir fakturer etterskuddsvis etter at tømming er gjennomført. Se gjeldende gebyrer for tømming.
Moss kommune er ansvarlig for tømming av slam og avløpsvann fra slamavskillere, minirenseanlegg og tette tanker. Alle tanker/anlegg tømmes automatisk etter frekvensen som er gitt i utslippstillatelse for den enkelte eiendom i kommunen. Alle tømminger skal utføres av den kommunen har kontrakt med.
Det er Avavi AS som utfører tømming av slam og avløpsvann i Moss kommune.
Alle tanker/anlegg tømmes fast etter intervall angitt i utslippstillatelsen for den enkelte eiendommen. Det betyr at selv om det kanskje har vært lite aktivitet på eiendommen og tanken ikke er helt full, så må den likevel tømmes.
Kontakt Avavi AS på tlf: 64 94 60 30 dersom det er behov for tømming utenom det faste intervallet som er besluttet for eiendommen.
Tømmingen skal foretas slik, dersom annet ikke er vedtatt i utslippstillatelsen:
- Bolig med vannklosett knyttet til slamavskiller, 1 gang per år.
- Bolig/fritidsbolig uten vannklosett knyttet til slamavskiller, 1 gang per 3. år.
- Fritidsbolig med vannklosett knyttet til slamavskiller, 1 gang per 3. år.
- Bolig og fritidsbolig knyttet til tett tank, 1 gang per år, ellers ved behov.
- Tømming skal skje automatisk ca. et eller tre år etter forrige tømming uten at du trenger å bestille tømming.
Tømme-entreprenøren varsler deg i forkant av tømming, om tømmingen må utsettes, etter at tømming er utført og hvis det ikke var mulig å tømme.
Husk at du som eier er ansvarlig for at anlegget er tilgjengelig for entreprenøren. Alle kumlokk skal være forsvarlig sikret, og du må sørge for å fjerne vegetasjon, jord, is eller snø fra alle kumlokk i forkant av tømming. Hvis det ikke har vært mulig for tømme-entreprenøren å tømme anlegget, blir det fakturert et gebyr for bomtur.
Type tømminger
- Ekstra tømming er tømminger utenfor normal tømmerute der hvor eier selv bestiller tømming. Tømme-entreprenøren må da tømme tanken i løpet av 4 virkedager.
- Krisetømming er utrykningstømminger som krever umiddelbar respons innen 2 timer fra tømme-entreprenør.
- Sluttømming er tømming når anlegget skal tas ut av drift eller fjernes.
Tilsyn og oppfølging
Etter forurensningsforskriften er kommunen forurensningsmyndighet og plikter med dette å føre tilsyn med utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter og lignende. Dette gjelder de som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsnett.
Kommunen jobber systematisk med å pålegge opprydding i avløpsforhold på eiendom uten gyldig utslippstillatelse.
Kommunen har utarbeidet en tilsynsplan og vil føre to typer tilsyn
- Tilsyn av mindre avløpsanlegg i spredt bebyggelse.
Tilsyn ved eksisterende og nye avløpsanlegg er et viktig tiltak som må utføres regelmessig, og så lenge et avløpsanlegg er i drift. Tilsynet innebærer oppfølging av avløpsanlegget ved varslet kontrollbesøk, og gjennomgang av servicerapporter og tømmerapporter. - Tilsyn av eiendom med ukjent eller ingen renseløsning.
Tilsynet innebærer et uvarslet kontrollbesøk for å kontrollere at det ikke er forurensende forhold, eller innlagt vann uten gyldig utslippstillatelse.
Detaljer rundt kontrollbesøket
Kontrollbesøk gjennomføres slik at den totale anleggsmassen med avløpsanlegg for helårsbebyggelse i gjennomsnitt kontrolleres minimum hvert annet år, og hvert fjerde år for hytter.
Kontrollørene vil ta kontakt ved ankomst dersom det er noen hjemme
Etter kontrollbesøket vil eier motta en rapport om utført tilsyn.
Betaling av kontrollgebyr
Kommunen arbeider kontinuerlig med å hindre forurensning i spredt bebyggelse og arbeidet finansieres gjennom et årlig kontrollgebyr.
Gebyrbeløpet finner du på Priser og gebyrer for vann- og avløpstjenesten og beregnes etter selvkostprinsippet beskrevet i forurensningsloven § 52a.
Gebyret faktureres selv om det i løpet av året ikke er gjennomført kontrollbesøk på eiendommen for tilhørende avløpsanlegg.
- Kontroll av anleggets tekniske stand ved tømming
- Vurdering av tømmefrekvens, tilgjengelighet og behov for renhold
- Vurdering av lukt eller annen sjenanse fra anlegget
- Kontroll av tømmerapporter, servicerapporter og årsrapporter
- Kontrollbesøk/inspeksjon (sjekke nå-situasjon)
- Internt forarbeid som innhenting og sammenstilling av opplysninger fra anleggseierne og opplysninger fra offentlig arkiv
- Prøvetaking og analyse av vannprøver fra minirenseanlegg og gråvannsanlegg
- Kontroll av utslippssted og oppstuving i infiltrasjonsarealer via peilerør
- Oppfølging av anlegg med feil og mangler for å hindre forurensning og smittefare
- Rapportering til nasjonale myndigheter
- Innspill til kommunale eller private oppryddingsplaner med felles eller enkelthus-anlegg
Regelverket som gir kommunen anledning til å ta gebyr
Etter forurensningsforskriften §11-4 kan kommunen gi gebyr for kontrolltiltak som gjennomføres for å sikre at forurensningsforskriften kapittel 11 til 16 eller vedtak i medhold av disse kapitlene blir fulgt.
Tilkobling av eiendommer til kommunalt avløpsnett
Det er utarbeidet en tilkoblingsplan til det kommunale avløpsnettet. Noen eiendommer vil derfor bli pålagt å koble seg til offentlige avløpsledninger ettersom det kommunale avløpsnettet bygges ut..
En stor fordel ved en slik tilkobling, er at du slipper drift og vedlikehold av eget avløpsanlegg. Mangelfull drift og vedlikehold av avløpsanlegg er som regel årsaken til at anlegget ikke renser tilstrekkelig etter kravene.
Du kan også gå sammen med naboer om å bygge felles avløpsledning for å koble dere til kommunalt avløpsnett. Dette kan ofte bli rimeligere enn at hver enkelt eiendom oppgraderer avløpsanlegget sitt
Det finnes ulike tilkoblingsløsninger
- Tilkobling av privat stikkledning til eksisterende kommunal avløpsledning.
- Tilkobling av privat stikkledning til annen eksisterende privat stikkledning.
- Tilkobling av privat stikkledning til nye private fellesledninger eller nye kommunale hovedledninger.
Les mer om søknad om ny eller endret tilkobling til kommunalt vann- og avløpsnett og bestemmelser og vilkår for privat vann og avløp
Innlagt vann
Vann fra vannverk, brønn, cisterneanlegg eller lignende som gjennom rør eller slange er ført innendørs. Dette gjelder også hageslanger og regnvann som ledes gjennom takrenne og inn i bygningen, når disse brukes til aktiv oppfylling av innvendig tank.
En innvendig fast montert tank på 25 liter går ikke under begrepet innlagt vann. Det er mengden vann man transporterer inn som bestemmer om utslippet kan føre til skadelige utslipp, siden innvendige tanker ofte er knyttet til aktiviteter som dusjing og oppvask. 25 liter er derfor satt som et skjønnsmessig volum.
Dersom du har en bolig, eller fritidsbolig med innlagt vann hele eller deler av året, skal det foreligge gyldig utslippstillatelse.
Alle private brønner som forsyner mer enn 2 boliger/hytter skal registreres hos Mattilsynet
I januar 20017 kom ny drikkevannsforskrift som satte tydelige krav til trygt drikkevann, også fra små vannforsyningssystem.
Registreringen er gratis, og Mattilsynet har utviklet et enkelt mobiltilpasset skjema til formålet. I skjemaet registrerer du vannforsyningssystemets plassering ved å markere stedet i et kart og besvarer noen få tilleggsspørsmål.
Gå til Mattilsynets informasjonsside og skjema
Helhetlig plan for avløp i spredt bebyggelse
Moss kommune ligger innenfor Vansjøvassdraget og deltar dermed i Vannområdet Morsa som dekker Vansjø-Hobølvassdraget. Kommunen har saltvannsresipienten Oslofjorden og ferskvannsresipienten Vansjø.
Dersom Oslofjorden og Vansjø skal nå miljømålet om god vannkvalitet etter vannforskriften, er det behov for strengere håndheving av eksisterende krav i regelverket for utslipp av kommunalt avløpsvann og avløpsvann fra spredt bebyggelse.
Moss kommune har derfor utarbeidet en helhetlig plan for avløp i spredt bebyggelse for perioden 2023-2042. Formålet med planen er å bedre vannkvaliteten i vannforekomstene i Moss kommune, inkludert saltvannsresipienten Oslofjorden og ferskvannsresipienten Vansjø, ved å redusere forurensningsbidraget fra utslipp i spredt bebyggelse.
Planen vil være et verktøy til å oppfylle kommunens forpliktelser med å sikre at utslipp fra spredt bebyggelse renses i tråd med rensekravene i forurensningsforskriften, slik at miljømålet kan nås innen 2027, og seneste innen 2033.