Mål for lesing
|
Kjennetegn på ferdighet
|
Språk og begrep
|
|
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd
|
- Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
- Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
- Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
|
Leseteknikk
|
|
Eleven har strategier for avkoding av lange, ikke høyfrekvente ord
|
- Eleven leser ord med kompliserte konsonantforbindelser.
- Eleven deler lange ord opp i stavelser.
- Eleven leser ikke- lydrette ord.
- Eleven leser nøyaktig.
|
Eleven leser de fleste vanlige ord raskt, direkte uten lydering
|
- Eleven leser de vanligste ordene med god fart og uten å nøle.
- Eleven leser øvingsord med flyt og forståelse.
|
Eleven kjenner ulike lesestrategier
|
- Eleven velger hensiktsmessig lesestrategi i tekstlesing.
- Eleven kan hente opplysninger ut fra en tekst.
|
Eleven kan lese høyt med flyt og innlevelse
|
- Eleven markerer punktum og komma.
- Eleven markerer spørretegn og utropstegn og direkte tale.
- Eleven kan, etter rettledning, variere toneleie, volum, tempo, tonefall og pauser.
- Eleven retter seg selv ved feillesing.
|
Eleven kjenner igjen orbilder
|
- Eleven kan raskt dele ordkjeder.
- Eleven finner ord-i-ord.
|
Leseforståelse
|
|
Eleven kjenner til ulike lærings-strategier
|
- Eleven kan bruke læringsstrategier for trinnet hensiktsmessig
|
Eleven kan lese sammensatte tekster
|
- Eleven kan tolke diagrammer, grafer og tabeller.
- Eleven kan uttrykke fakta setninger og kombinere opplysninger fra tekst og illustrasjoner.
|
Eleven kan overvåke egen leseforståelse
|
- Eleven oppdager når han/hun møter ord og uttrykk han/hun ikke forstår.
- Eleven oppdager når han/hun ikke forstår innholdet i en tekst.
- Eleven reflekterer over det som leses.
- Eleven leser mellom linjene og trekker slutninger på bakgrunn av det som står.
|
Eleven kan følge instruksjoner
|
- Eleven klarer å løse praktiske oppgaver på bakgrunn av illustrerte instruksjoner.
|
Lesekultur og leseinteresse
|
|
Eleven opplever høytlesing
|
- Eleven møter daglig høytlesing av variert litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun følger med på handlingen.
|
Eleven bruker biblioteket ukentlig
|
- Eleven finner fram på biblioteket og velger bøker ut fra interesse og behov.
- Eleven har gjennomført et besøk på bibliotek i løpet av året.
|
Eleven deltar i lese- stimulerende tiltak
|
- Eleven deltar i tiltak som fremmer leselyst og leseferdigheter.
- Eleven skriver bokmeldinger, logger og lignende om bøker de har lest.
- Eleven kjenner mange boktitler.
- Eleven leser gjerne for andre.
- Eleven får kjennskap til et variert utvalg av litteratur via presentasjon.
|
Eleven leser litteratur tilpasset eget nivå
|
- Eleven finner, gjerne sammen med lærer, bøker tilpasset egne interesser og ferdigheter.
|
Informasjonskompetanse
|
|
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte.
|
- Eleven finner fram til skjønnlitterære bøker via web søk.
- Eleven kan finne fram i og bruke enkle fagbøker ved temaarbeid.
- Eleven kan bruke enkle ordbøker og oppslagsverk.
- Eleven kan søke etter informasjon via en søkemotor.
|