4. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag 

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 4. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Språk og begrep 
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd
  • Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
  • Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
  • Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
Leseteknikk 
Eleven har strategier for avkoding av lange, ikke høyfrekvente ord
  • Eleven leser ord med kompliserte konsonantforbindelser.
  • Eleven deler lange ord opp i stavelser.
  • Eleven leser ikke- lydrette ord.
  • Eleven leser nøyaktig.
Eleven leser de fleste vanlige ord raskt, direkte uten lydering
  • Eleven leser de vanligste ordene med god fart og uten å nøle.
  • Eleven leser øvingsord med flyt og forståelse.
Eleven kjenner ulike lesestrategier
  • Eleven velger hensiktsmessig lesestrategi i tekstlesing.
  • Eleven kan hente opplysninger ut fra en tekst.
Eleven kan lese høyt med flyt og innlevelse
  • Eleven markerer punktum og komma.
  • Eleven markerer spørretegn og utropstegn og direkte tale.
  • Eleven kan, etter rettledning, variere toneleie, volum, tempo, tonefall og pauser.
  • Eleven retter seg selv ved feillesing.
Eleven kjenner igjen ordbilder
  • Eleven kan raskt dele ordkjeder.
  • Eleven finner ord-i-ord.
Leseforståelse 
Eleven kjenner til ulike lærings-strategier
  • Eleven kan bruke læringsstrategier for trinnet hensiktsmessig
Eleven kan lese sammensatte tekster
  • Eleven kan tolke diagrammer, grafer og tabeller.
  • Eleven kan uttrykke faktasetninger og kombinere opplysninger fra tekst og illustrasjoner.
Eleven kan overvåke egen leseforståelse
  • Eleven oppdager når han/hun møter ord og uttrykk han/hun ikke forstår.
  • Eleven oppdager når han/hun ikke forstår innholdet i en tekst.
  • Eleven reflekterer over det som leses.
  • Eleven leser mellom linjene og trekker slutninger på bakgrunn av det som står.
Eleven kan følge instruksjoner
  • Eleven klarer å løse praktiske oppgaver på bakgrunn av illustrerte instruksjoner.
Lesekultur og leseinteresse 
Eleven opplever høytlesing
  • Eleven møter daglig høytlesing av variert litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun følger med på handlingen.
Eleven bruker biblioteket ukentlig
  • Eleven finner fram på biblioteket og velger bøker ut fra interesse og behov og leser dem.
Eleven deltar i lese-stimulerende tiltak
  • Eleven deltar i tiltak som fremmer leselyst og leseferdigheter.
  • Eleven skriver bokmeldinger, logger og lignende om bøker de har lest.
  • Eleven kjenner mange boktitler.
  • Eleven leser gjerne for andre.
  • Eleven får kjennskap til et variert utvalg av litteratur via presentasjon.
Eleven leser litteratur tilpasset eget nivå
  • Eleven finner, gjerne sammen med lærer, bøker tilpasset egne interesser og ferdigheter.
Informasjonskompetanse 
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte.
  • Eleven finner fram til skjønnlitterære bøker via websøk.
  • Eleven kan finne fram i og bruke enkle fagbøker ved temaarbeid.
  • Eleven kan bruke enkle ordbøker og oppslagsverk.
  • Eleven kan søke etter informasjon via en søkemotor f.eks. Google.