Utfylling og innsending av byggesøknad

Før du sender inn byggesøknaden, sjekk at den er korrekt utfylt og at den inneholder alle vedlegg som trengs for å kunne behandle søknaden din. 

Som privatperson kan du søke om å bygge, endre eller rive mindre bygg som for eksempel garasje, bod eller tilbygg (mindre tiltak).

For å se om du må søke, hva du eventuelt kan søke om selv som privatperson eller om du trenger et ansvarlig foretak for å søke for deg, se veilederen vår på siden Må du søke?.

To måter å sende inn byggesøknad på

Digital innsending

Moss kommune samarbeider med NORKART for å tilby en enkel måte å sende inn byggesøknad på. Denne løsningen sikrer at du har med det du trenger for å levere en komplett søknad til kommunen. 

Digitalt søknadsskjema e-byggesøk

Manuell innsending

Søknadskjema for søknad om mindre tiltak (PDF, 229 kB)

Søknadsskjema for bruksendring (PDF, 262 kB)

Eksempel på utfylt søknad for mindre tiltak (PDF, 231 kB)

Husk alle vedlegg til søknaden

Dersom søknaden er mangelfull når du sender den inn vil du få et mangelbrev fra saksbehandler. Det å få et mangelbrev koster deg penger, og vil bety at tidsfristen for behandlingen av byggesøknaden din utsettes. Tidsfristen begynner ikke å løpe før saksbehandler har en komplett søknad å behandle. 

Levere søknaden

Komplett søknad med alle vedlegg kan sendes inn vi eDailog, eller på papir til Moss kommune, Postboks 175, 1501 Moss. 

Gebyrer ved byggesøknad

Du må betale gebyr for alle søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven. I de fleste byggesaker vil du måtte betale grunngebyr, registreringsgebyr og saksbehandlingsgebyrer.