Søknad om innsamling av tekstil og husholdningsavfall

Innsamling av tekstiler

Ideelle organisasjoner kan søke om å få plassere ut bokser til tekstilinnsamling (tekstiltårn) på kommunal grunn, hvor publikum kan levere tekstiler til ombruk eller gjenvinning. Tekstiltårnene kan for eksempel plasseres på parkeringsplasser, eller andre tilgjengelige kommunale områder. Dersom man ønsker å sette ut tekstiltårn på en eiendom som ikke er kommunal, må man ta kontakt med grunneier.

Søknadsordningen er innført for å sikre at innsamlingspunktene ikke er til hinder for trafikk og liknende, og at det føres tilsyn med jevne mellomrom for å hindre forsøpling rundt tekstiltårnene.

Moss kommune skal kartlegge kapasiteten for utplassering av tekstiltårn og ber derfor alle aktører som har plassert tekstiltårn på kommunal grunn om å søke på nytt.

Søknadsfristen er 2. april 2024.

Søknadsskjema for å plassere ut innsamlingspunkt for tekstil

Retningslinjer

Innsamling av husholdningsavfall

Alle må ha kommunens samtykke for å samle inn, transportere eller behandle husholdningsavfall. Kravet om tillatelse gjelder også for de tjenester som faller utenfor den kommunale innsamlingen.

Det kan søkes om å samle inn vanlig privat husholdningsavfall med unntak av farlig avfall. Bedriften må selv kjenne til regelverket om farlig avfall, og hva som er farlig avfall (miljødirektoratet.no).

Det kan også søkes om å samle inn EE-avfall med unntak av enheter med lagringsmuligheter, som for eksempel mobiltelefoner og datamaskiner. Dette for at sensitiv informasjon ikke skal havne på avveie. Elektroniske artikler som samles inn skal ikke demonteres på noe tidspunkt i innsamlingen, men må leveres intakt til godkjent mottak.

Samtykkemottaker er alene ansvarlig for skade virksomheten påfører kommunen eller tredjepart under utførelse av innsamling som det er gitt samtykke til. Selv om vilkårene for samtykke er oppfylt, kan Moss kommune nekte samtykke dersom kommunenes mulighet for økonomisk og rasjonell drift reduseres. Samtykke kan ikke overdras.

Det er ingen fastsatt søknadsfrist. Vi behandler søknadene løpende etter hvert som de kommer inn til oss.

Søknadsskjema for innsamling av husholdningsavfall

Retningslinjer