Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Språk og begrep | |
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd | - Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
- Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
- Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
|
Leseteknikk | |
Eleven leser de fleste vanlige ord raskt og uten lydering | - Eleven leser de 100 mest høyfrekvente ordene med flyt.
- Eleven leser grafem raskt, uten å nøle og har god bokstavkunnskap.
- Eleven kjenner til diftonger og kan nevne noen ord som inneholder disse.
- Eleven kan alfabetet og har kjennskap til vokaler og konsonanter.
|
Eleven leser høyt med flyt | - Eleven leser tilpasset tekst med flyt og forståelse.
- Eleven har pause ved punktum, samt kort pause ved komma.
- Elevens stemme går opp ved spørsmåltegn og utropstegn.
- Eleven korrigerer seg selv noen ganger når han/hun leser feil.
|
Leseforståelse | |
Eleven kan bruke ulike læringsstrategier | - Eleven kan svare på ulike typer spørsmål fra tekster han/hun møter.
- Eleven kan bruke læringsstrategier for trinnet (se s.17).
|
Eleven kan lese og forstå diagram og tabeller | - Eleven kan svare på ulike spørsmål fra diagram og tabeller han/hun møter.
|
Eleven kan følge en instruksjon med bilde | - Eleven kan følge en instruksjon ved å se på bilder, for eksempel oppgaver med fargelegging eller bygge Lego.
|
Lesekultur og leseinteresse | |
Eleven opplever ofte høytlesing | - Eleven hører gjerne fortellinger og eventyr.
|
Eleven oppsøker bøker som en del av hverdagen | - Eleven bruker skolebiblioteket minst en gang pr. uke.
- Eleven låner bøker på skolebiblioteket og leser i dem.
- Eleven forteller fra bøker de har lest.
- Eleven ser bøker i klasserommet.
|
Eleven deltar i lesestimulerende tiltak | - Eleven møter varierte tekster av ulike forfattere og sjangre gjennom skoledagen; vitsebøker, spørrebøker, tegneserier osv.
- Eleven møter varierte former for høytlesing, f.eks. kortlesing, lapp i hatt.
- Eleven møter ulike stimuleringstiltak for å fremme leselyst f.eks. blad på tre, bokorm, lesediplom m.m osv.
|
Informasjonskompetanse | |
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte. | - Eleven vet hva som kjennetegner faglitteratur og skjønnlitteratur.
- Eleven kan orientere seg og bruke informasjon på et gitt nettsted.
|