Mål for lesing
|
Kjennetegn på ferdighet
|
Språk og begrep
|
|
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd
|
- Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
- Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
- Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
|
Leseteknikk
|
|
Eleven leser de fleste vanlige ord raskt og uten lydering
|
- Eleven leser de 100 mest høyfrekvente ordene med flyt.
- Eleven leser grafem raskt, uten å nøle og har god bokstavkunnskap.
- Eleven kjenner til diftonger og kan nevne noen ord som inneholder disse.
- Eleven kan alfabetet og har kjennskap til vokaler og konsonanter.
|
Eleven leser høyt med flyt
|
- Eleven leser tilpasset tekst med flyt og forståelse.
- Eleven har pause ved punktum, samt kort pause ved komma.
- Elevens stemme går opp ved spørsmåltegn og utropstegn.
- Eleven korrigerer seg selv noen ganger når han/hun leser feil.
|
Leseforståelse
|
|
Eleven kan bruke ulike læringsstrategier
|
- Eleven kan svare på ulike typer spørsmål fra tekster han/hun møter.
- Eleven kan bruke læringsstrategier for trinnet.
|
Eleven kan lese og forstå diagram og tabeller
|
- Eleven kan svare på ulike spørsmål fra diagram og tabeller han/hun møter.
|
Eleven kan følge en instruksjon med bilde
|
- Eleven kan følge en instruksjon ved å se på bilder, for eksempel oppgaver med fargelegging eller bygge Lego.
|
Lesekultur og leseinteresse
|
|
Eleven opplever ofte høytlesing
|
- Eleven hører gjerne fortellinger og eventyr.
|
Eleven oppsøker bøker som en del av hverdagen
|
- Eleven bruker skolebiblioteket minst en gang pr. uke.
- Eleven låner bøker på skolebiblioteket og leser i dem.
- Eleven forteller fra bøker de har lest.
- Eleven ser bøker i klasserommet.
|
Eleven deltar i lesestimulerende tiltak
|
- Eleven møter varierte tekster av ulike forfattere og sjangre gjennom skoledagen; vitsebøker, spørrebøker, tegneserier osv.
- Eleven møter varierte former for høring av leseleksen, f.eks. kortlesing, lapp i hatt.
- Eleven møter ulike stimuleringstiltak for å fremme leselyst f.eks. blad på tre, bokorm, lesediplom, med mer.
|
Informasjons-kompetanse
|
|
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte.
|
- Eleven vet hva som kjennetegner faglitteratur og skjønnlitteratur.
- Eleven kan orientere seg og bruke informasjon på et gitt nettsted.
|