3. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 3. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Språk og begrep 
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd
  • Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
  • Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
  • Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
Leseteknikk 

Eleven leser de fleste vanlige ord raskt og uten lydering

 

 

  • Eleven leser de 100 mest høyfrekvente ordene med flyt.
  • Eleven leser grafem raskt, uten å nøle og har god bokstavkunnskap.
  • Eleven kjenner til diftonger og kan nevne noen ord som inneholder disse.
  • Eleven kan alfabetet og har kjennskap til vokaler og konsonanter.
Eleven leser høyt med flyt
  • Eleven leser tilpasset tekst med flyt og forståelse.
  • Eleven har pause ved punktum, samt kort pause ved komma.
  • Elevens stemme går opp ved spørsmåltegn og utropstegn.
  • Eleven korrigerer seg selv noen ganger når han/hun leser feil.
Leseforståelse 
Eleven kan bruke ulike læringsstrategier
  • Eleven kan svare på ulike typer spørsmål fra tekster han/hun møter.
  • Eleven kan bruke læringsstrategier for trinnet (se s.17).
Eleven kan lese og forstå diagram og tabeller
  • Eleven kan svare på ulike spørsmål fra diagram og tabeller han/hun møter.
Eleven kan følge en instruksjon med bilde
  • Eleven kan følge en instruksjon ved å se på bilder, for eksempel oppgaver med fargelegging eller bygge Lego.
Lesekultur og leseinteresse 
Eleven opplever ofte høytlesing
  • Eleven hører gjerne fortellinger og eventyr.
Eleven oppsøker bøker som en del av hverdagen
  • Eleven bruker skolebiblioteket minst en gang pr. uke.
  • Eleven låner bøker på skolebiblioteket og leser i dem.
  • Eleven forteller fra bøker de har lest.
  • Eleven ser bøker i klasserommet.
Eleven deltar i lesestimulerende tiltak
  • Eleven møter varierte tekster av ulike forfattere og sjangre gjennom skoledagen; vitsebøker, spørrebøker, tegneserier osv.
  • Eleven møter varierte former for høytlesing, f.eks. kortlesing, lapp i hatt.
  • Eleven møter ulike stimuleringstiltak for å fremme leselyst f.eks. blad på tre, bokorm, lesediplom m.m osv.
Informasjonskompetanse 
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte.
  • Eleven vet hva som kjennetegner faglitteratur og skjønnlitteratur.
  • Eleven kan orientere seg og bruke informasjon på et gitt nettsted.