Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Språk og begrep | |
Eleven skal ha et funksjonelt ordforråd | - Eleven kan fortelle sammenhengende fra opplevelser.
- Eleven kan fortelle om handling i en fortelling/eventyr.
- Eleven kan dagligdagse ord, uttrykk og begrep.
|
Leseteknikk | |
Eleven er bevisst på fonologi | - Eleven kan dele opp ord i språklyder.
- Eleven mestrer og leker seg med fonemaddisjon, f.eks. egg/vegg.
- Eleven mestrer og leker seg med fonemsubtraksjon f.eks. skjegg/egg.
- Eleven mestrer og leker seg med fonembytte f.eks. bil/pil.
- Eleven kan avkode tøyseord.
|
Eleven har automatisert de høyfrekvente ordene som er naturlige for trinnet (vedlagt) | - Eleven kjenner igjen ordbildene til de vanligste småordene.
- Eleven leser tostavelsesord.
- Eleven leser ord med flere konsonanter sammen.
|
Eleven kan lese en tilrettelagt tekst | - Eleven kan lese enkle setninger med god flyt.
- Eleven leser noen ord som ikke er stavet lydrett.
|
Eleven vet hva sammensatte ord er | - Eleven kan dele sammensatte ord.
- Eleven kan lage sammensatte ord.
|
Leseforståelse | |
Eleven er aktivt lyttende og prøver å forstå | - Eleven stiller spørsmål til det som blir lest.
- Eleven svarer på spørsmål om det som blir lest.
- Eleven stiller spørsmål og reflekterer over tema.
- Eleven undrer seg over ord, hvor de kommer fra og hva de betyr.
|
Eleven møter ulike tekster | - Eleven leser enkle sammensatte tekster med f.eks. tabeller og diagram.
- Eleven leser enkle faktatekster.
- Eleven bruker aktivt bakgrunnskunnskap før lesing av faktatekster.
|
Lesekultur og leseinteresse | |
Eleven opplever variert litteratur gjennom høytlesing | - Eleven viser interesse for fortellinger og eventyr.
|
Eleven møter tekst som en del av hverdagen | - Eleven skal bruke skolebiblioteket minst en gang pr. uke.
- Eleven låner bøker på skolebiblioteket og leser i dem.
- Eleven skal kunne fortelle fra bøker de har lest.
- Eleven ser bøker i klasserommet.
|