Hva kan du klage på?
- at du ikke har fått den tjenesten du ønsker
- forhold ved tjenesten du ikke er fornøyd med
- kritikkverdige forhold
- saksbehandlingen/vedtak
Klage på vedtaket
Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage. De ansatte ved helsetjenester og koordinering går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Statsforvalteren for Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus som avgjør saken.
Dersom du ønsker å klage på ett vedtak du har fått fra helsetjenester og koordinering kan du sende klagen digitalt:
Enkeltvedtak - klage
Du kan også sende klagen skriftlig til:
Moss kommune
Helsetjenester og koordinering
Postboks 175
1501 Moss
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helse- og omsorgstjeneste du får, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen ved det stedet du mottar tjenester fra. Helse og mestring ønsker at tjenestene vi leverer skal oppleves som trygge og gode. Det er bra at brukere/pasienter og deres pårørende forteller oss hvordan vi kan gjøre ting bedre. Vi ønsker å tilrettelegge for samarbeid for å få til gode løsninger.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, skal de ta kontakt med deg og undersøke saken.
Dersom du ønsker å klage på ett vedtak du har fått fra helsetjenester og koordinering kan du sende klagen digitalt:
Kommunal tjeneste - klage
Du kan også sende klagen skriftlig til:
Moss kommune
Helsetjenester og koordinering
Postboks 175
1501 Moss
Andre tilbakemeldinger
Du kan gjerne komme med andre tilbakemeldinger til tjenestene. Innspill til hva vi kan gjøre for å forbedre oss, ting dere ønsker mer av, eller annet.
Oversikt over kontaktinformasjon til alle avdelinger i helse og mestring.
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan ansatte ved helse- og mestring hjelpe deg. Kommunen skal sørge for at du får informasjon som er nødvendig for at du skal kunne ivareta dine rettigheter.
Kommunetorget kan kontaktes dersom du trenger veiledning og hjelp til å klage på tlf. 69 24 80 00 (mandag - fredag kl. 09.00 - 15.00).
Du kan også få råd av pasient- og brukerombudet i Østfold. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.
Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken.
Kontaktinformasjon til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester til Statsforvalteren
Avdekker Statsforvalteren feil, må kommunen utbedre disse. Får du ikke medhold fra Statsforvalteren er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Lenker
Lov om pasient- og brukerrettigheter – Dette er loven som sier hva du har krav på og hvilke rettigheter du har som pasient.
Helse- og omsorgstjenesteloven – Loven omhandler blant annet bruk av tvang overfor psykisk utviklingshemmede og rusmisbruker.