Skal forske på helse-nyvinning!

Moss kommune fortsetter utrullingen av nye digitale verktøy for helsearbeidere – samtidig skal forskere undersøke om det faktisk virker

De digitale tavlene erstatter både whiteboard og lapper på veggene, og skal gi de ansatte bedre oversikt – slik at brukere og pasienter skal få så god helsehjelp som mulig.

Pilotprosjektet starta i 2021, og målet er at samtlige avdelinger under kommunalområdet helse og mestring i Moss kommune skal ta i bruk de digitale tavlene – men bare hvis det er sånn at kvaliteten øker, og at det på sikt blir lettere å kommunisere mellom de forskjellige avdelingene.

Nina Løkkevik og Ruth Helen Thorheim fra forskning- og utviklingsavdelingen i Moss kommune gleder seg til utrullingen og er spent på forskningsresultatene. Lotte Olsen Jessa/Moss kommune - Vi skal rett og slett se om jobbhverdagen blir enklere, og om de opplever at dagen blir mer effektiv og at man ikke glipper på viktige ting – til syvende og sist kan dette øke pasientsikkerheten betraktelig, forteller Ruth Helen Thorheim i forsknings- og utviklingsavdelingen i Moss kommune.

For å studere innføringen av tavlene har Moss kommune inngått et samarbeid med forskere fra Høgskolen i Østfold, som får anledning til å delta i ansattes arbeidshverdag for å få innsikt i deres arbeid både før og etter bruken av digitale tavler.

Ut på jobb med hjemmesykepleien

De to forskerne fra Høgskolen i Østfold skal følge tolv ansatte i hjemmesykepleien ut på jobb – utelukkende for å se hvordan arbeidsprosessene endrer seg når man går fra analoge til digitale systemer.

Forskerne skal være med inn i hjemmene til folk – selvfølgelig etter samtykke fra tjenestemottakere. Men dette er altså ikke for å studere tjenestemottakere, men helsepersonellet på jobb. Dette skal gjentas igjen våren 2023, etter at det digitale verktøyet er tatt i bruk.

- Når vi nå skal forske på dette så tror jeg det er avgjørende at vi får være med ut. På den måten ser vi bedre kompleksiteten i jobben som gjøres der ute. Metoden heter «deltagende observasjon», og kommer til å gi oss helt unik innsikt i hvordan de ansatte opplever arbeidshverdagen sin, forteller Jörg W. Kirchhoff, professor ved fakultet for helse, velferd og organisasjon på Høgskolen i Østfold.

Vi spør ekspertene

Samtidig skal 650 brukere av hjemmesykepleien – ekspertene! - bli spurt. I en spørreundersøkelse spør vi om de synes kvaliteten på helsetjenestene blir bedre når man bruker digitale verktøy, eller om alt var bedre før.

Her er det veldig viktig for oss i kommunen at så mange som mulig svarer på undersøkelsen.

Spørreundersøkelsen blir sendt ut via hjemmesykepleien. Det følger med et infoskriv om prosjektet, og en egen konvolutt som limes igjen og leveres hjemmesykepleien. Svarene behandles anonymt, og det er frivillig å svare. Dette gjentas også igjen våren 2023, etter at tavlene har blitt tatt i bruk.

- Det finnes nesten ikke forskning som har tatt for seg bruken av ny teknologi i kommunal sektor, derfor blir svarene vi får her avgjørende for hvordan vi skal utvikle oss videre, forteller Thorheim i Moss kommune.