Snekring av fuglekasser styrker samarbeidet om naturmangfold i Moss

I Moss kommune samarbeider vi med lokale skoler om å øke bevisstheten om naturmangfold gjennom praktiske og lærerike aktiviteter. Elevene ved Kirkeparken videregående skole har nylig vært med på et prosjekt hvor de har  snekret fuglekasser, noe de opplevde både som givende og lærerikt.

Elever henger opp fuglekasse i et tre - Klikk for stort bildeElever ved Kirkeparken videreågende skole bidrar til naturmangfoldet i Moss sentrum. De har snekret totalt 15 fuglekasser som nå er hengt opp i Moss sentrum.

Initiativet er del av et samarbeid hvor skolen og kommunen jobber sammen i tråd med den nylig vedtatte Naturmangfoldsplanen for Moss kommune.

- Både vi og skolen er veldig glad for at vi får til dette samarbeidet, som støtter både skolens læringsmål i naturfag og biologi, og fremmer naturmangfoldet på en kjempefin måte, sier avdelingsleder for natur, klima og bymiljø, Cecilie Kildahl.

Fuglekasser i Moss sentrum

Totalt 15 fuglekasser er satt opp i Moss sentrum, blant annet i trærne rundt rådhuset.

- Nå på våren leter fuglene etter et egnet sted for å hekke og bygge reir til fugleungene, og fuglekassene er perfekte til formålet. Nå satser vi på et yrende fugleliv i sentrum, legger Kildahl til.

Fremmede arter og forsøpling er aktuelle temaer

Foreløpig har samarbeidet mellom Kirkeparken videregående skole og Moss kommune fokusert på å bygge og henge opp fuglekasser. Framover kan også andre temaer som fremmede arter og forsøpling være aktuelt. Det kan også være aktuelt å arrangere en “lukedag” for å fjerne kanadagullris ved Noreødegården, hvor elever samtidig kan bli kjent med det lokale naturmiljøet og se på nært hold hvordan fremmede arter truer naturmangfoldet.