Moss kommune utsetter sesongåpningen av naturgressbanene på Melløs og Øre

De kommunale gressbanene åpner tidligst 1. mai hvert år. Noen sesonger må vi derimot holde igjen på grunn av værforholdene, slik som nå i år.

Våren er sen og med hittil lave temperaturer er ikke gressbanene klare for bruk riktig enda.

Vi har re-sådd bare områder der det har vært gressbrann, og for at veksten skal komme i gang, er vi nå avhengige av sol og varme i bakken. Mekanisk belastning på plantemateriale både fra spill, bruk og maskinelt vedlikehold vil holde tilbake utviklingen. Det legges ned mye ressurser for å holde banene så bra som mulig, men skader som oppstår ved for tidlig bruk vil ikke la seg reparere.

Dette innebærer at de tildelte vintertreningstidene vil gjelde for alle klubber inntil gressbanene åpner. Kamper som er satt opp på naturgress må derfor flyttes til kunstgress eller senere tidspunkt.

Vi ber derfor om at alle klubber informerer sine trenere og lagledere om dette, at alle ivrige fotballspillere smører seg med tålmodighet og at dette respekteres. Banene vil bli klippet og merket og mål satt ut når vi vurderer det forsvarlig å åpne, vi må ta en uke av gangen og ber om forståelse for dette. Moss kommune vil holde klubbene informert om tidspunkt for åpning.

Vi har hatt dialog med vår lokale samarbeidspartner Utomhus AS, som sier

"Sesongen 2024 er noe senere enn vanlig, som fører til senere oppstart på både fotballbaner og golfbaner. Dette kan veldig ofte bli en konflikt i forhold til brukernes interesser. Tilsynelatende kan banene se flotte og spillbare ut, uten at plantematerialet er i god vekst. I mange tilfeller har disse fotballbanene i vår region så vidt kommet ut av vinteren. For at plantene skal komme i god vekst, så trenger de næring, varme og vann. Selv om det blir gjødslet og kanskje vannet, så er det lite som skjer når det ikke er høyere temperatur enn hva vi har hatt frem til nå. Det kan derfor være hensiktsmessig å vente med sesongåpning på naturgress, til plantene er i litt bedre vekst, slik at de spillbare flatene tåler belastningen. Ved åpning av banene så er det også viktig å ta hensyn til plantene, ved å ikke belaste målgård og de spesielt sårbare områdene unødvendig. Ole Christian Trandem"

“Å holde igjen litt før banene tas i bruk gir et bedre grunnlag for spill resten av sesongen. Vi minner samtidig om at alle som bruker banene kan bidra til å reparere skader som oppstår, slik at vi sammen kan ta vare på de gode spilleflatene vi har” sier avdelingsleder for idrettsanleggene, Tiril Emma Staalhofte Børresen

Bilde av skadet gress - Klikk for stort bildeBilde av skadet gress - Klikk for stort bilde