 Kommunestyret 2023-2027
        Storybold
Kommunestyret 2023-2027
        Storybold
     
Kommunestyrets saksbehandlingsreglement (PDF, 3 MB)
Kommunestyrets møteplan og oversikt over medlemmer
Åpne møter
Møter i kommunestyret er åpne og man har også anledning til å følge direkte overføring på kommune-tv.
Kommunestyret skal blant annet behandle: 
- Kommuneplan, økonomiplan (heretter kalt handlingsplan), årsbudsjett og andre planer av overordnet betydning, jf. kommuneloven § 14-2, 
- Vedta kommunens årsberetning og regnskap for foregående år, jf. kommuneloven § 14-2.
- Vedta regler for kommunens finansforvaltning, jf. kommuneloven § 14-2
- Andre saker av prinsipiell betydning innenfor gjeldende lovgivning 
- Kommunestyrets egen saksbehandling 
- Opprettelse av kommunale foretak, samt vedtekter og sammensetting av styret, jf. kommuneloven § 9-1.
- Interkommunalt samarbeid, jf. kommuneloven kap. 17, 18, 19 og 20.  
- Valg av medlemmer samt leder og nestleder til faste utvalg og råd, jf. kommuneloven §§ 5-7, 5-12.  
- Ansettelse av rådmann, jf. kommuneloven § 13-1.
- Hovedtrekkene i kommunens organisasjon.
- Kjøp og salg over kr. 10 mill. skal godkjennes av kommunestyret før kjøp- og salgsprosessen starter.
Særlovssaker, følgende saker skal behandles i kommunestyret:
- Alkoholpolitisk handlingsplan (herunder den generelle tiden for salg og skjenking), jf. alkoholloven § 1-7d. 
- Fastsette høyeste antall vinmonopolutsalg, jf. alkoholloven § 3-3 
- Fastsette bevillingsgebyrer, jf. alkoholloven § 7-1 
- Valg av kommunalt medlem til kirkelig fellesråd, jf. kirkeloven § 12. 
- Vedtak om utskriving av eiendomsskatt i kommunen, jf. eigedomsskattelova §§ 2, 3, 7, 10, 11, 12, 20, 25. 
- Samarbeid mellom kommuner og regionale foretak om plikt til å inngå samarbeidsavtale, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 6-1.
- Fastsetting av tvangsmulkt, jf. folkehelseloven § 15. o Interkommunale selskaper, jf. IKS-loven §§ 4, 6 og 32.
 Saker etter plan- og bygningsloven:  
- Kommunal planstrategi, kommuneplan og reguleringsplan, jf. § 3-3. 
- Kommunal planstrategi, jf. §§ 10-1, 11-4, 11-12, 11-15, 11-16 og kommuneloven § 5. 
- Kommuneplan, jf. §§ 11-15, 11-16. 
- Reguleringsplan, jf. §§ 12-12, 12-14, 12-7.
- Vedtak om privat reguleringsplan som er avslått fremmet av teknisk utvalg, jf. § 12-11. 
- Vedtak om ekspropriasjon til gjennomføring av reguleringsplan, jf. § 16-2. 
- Vedtak om ekspropriasjon uavhengig av reguleringsplan, jf. § 16-3. 
- Vedtak om ekspropriasjon til vann- og avløpsanlegg, jf. § 16-4. 
- Vedtak om bruk av utbyggingsavtaler, jf. § 17-2.   
- Eventuelt utbedringsprogram, jf. § 31-8. 
- Fastsetting av gebyr for behandling av diverse søknader, jf. § 33-1.  Generelt ansvar for brannordningen i kommunen, jf. brann- og eksplosjonsvernloven § 9. 
Vegloven
- Vedtak om eiendomsinngrep, jf. § 50. 
- Samtykke til bompenger på privat veg m.m., jf. § 56.
I tillegg gir enkelte særlover kommunestyret adgang til å delegere sin myndighet til selskap eller foretak de selv eier.  
(Listen over er ikke uttømmende.)  
Lokale forskrifter, herunder vedtekter: 
- Kommunestyret vedtar selv lokale forskrifter, dvs. vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer, jf. forvaltningsloven § 2 c. Dette gjelder uavhengig av om dette er uttrykkelig forutsatt i den enkelte særlov.  Annet: 
- KS (Kommunesektorens organisasjon) gis fullmakt til å inngå og si opp tariffavtale samt å gi eller motta kollektiv arbeidsoppsigelse på vegne av Moss kommune. Folkevalgte organer – andre kommunale organer: 
- Kommunestyret kan når som helst opprette, omorganisere og nedlegge utvalg med mindre noe annet følger av kommuneloven, jf. § 5-7.