Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Leseforståelse | |
Eleven mestrer ulike læringsstrategier (se s.26) | - Eleven bruker læringsstrategiene på en slik måte at det styrker læringen.
- Eleven har et bevisst forhold til hvilke læringsstrategier som er mest hensiktsmessig i de forskjellige fagene, f.eks. oppgaveløsing i matematikk, forstå fremmedspråk, sammenlikne kjemiske stoffer.
|
Eleven kan lese sammensatte tekster | - Eleven bruker informasjon fra elementer som illustrasjon, tabeller, diagrammer, lenker og lyd ved f.eks. oppgaveløsing.
|
Eleven reflekterer over teksten | - Eleven har innarbeidet rutine for å passe på å justere leseforståelsen, for eksempel:
- Synes jeg at det jeg leser er fornuftig?
- Stemmer det med det jeg har lært før?
- Har andre forstått det slik som meg?
- Eleven kan formulere tolkninger over leste tekster.
|
Leseteknikk | |
Eleven kan og bruker hensiktsmessige lesestrategier | - Eleven kan orientere seg i store tekstmengder som oppslagsverk, ordbøker, internett-tekster osv.
- Eleven kan lete/skanne-lese raskt for å finne relevant informasjon.
- Eleven kan skaffe seg oversikt i tekster ved å skumlese, bruke uthevinger, bildetekster, forklaringer i margen osv.
- Eleven har lesestrategier for å huske det han/hun har lest, slik at han/hun kan reprodusere f.eks. gloser, formler, årstall og regler.
- Eleven har lesestrategier for å nyttiggjøre seg av tidligere kunnskap når han/hun leser nytt stoff.
- Eleven har innarbeidede strategier hvor han/hun spør seg selv om hva som vil skje videre i teksten.
|
Lesekultur og leseinteresse | |
Eleven møter litteratur og reflekterer rundt denne | - Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som f.eks. lesetimer og lesekonkurranser.
- Eleven kan tolke og reflektere omkring egne leseropplevelser.
|
Eleven bruker biblioteket ukentlig | - Eleven bruker aktivt biblioteket til å hente informasjon han/hun trenger i skolearbeidet.
- Eleven bruker biblioteket for å låne skjønnlitteratur for å nyte og for nytte.
|
Informasjonskompetanse | |
Eleven skal kunne foreta søk, vurdering og bruk av kilder hensiktsmessig | - Eleven kan finne fram til egnet informasjon i fagbøker og bruke tekstene på en kritisk og etisk måte.
- Elevene nyttiggjør seg digitale ordbøker.
- Eleven kan definere sitt informasjonsbehov og relevante søkeord.
- Eleven kan gjennomføre en systematisk og planlagt søking etter informasjon.
- Eleven kan foreta hensiktsmessige og effektive søk på Internett ved bruk av ulike søketeknikker.
- Elevene vet når, og hvordan, det er hensiktsmessig å bruke kunstig intelligens (AI).
- Elevene vet å være kritiske til informasjonen kunstig intelligens gir oss.
- Eleven kan lese og forstå strukturen i en URL og oppbyggingen til en treffliste på nettet og bruker dette hensiktsmessig.
- Eleven vet hva en kilde er og kjenner til grunnleggende prinsipper for kildekritikk som «TONE»:
- Troverdighet Er kilden sikker?
- Objektivitet Er kilden nøytral?
- Nøyaktighet Finner du slurv og juks?
- Egnethet Kan du finne de svarene du trenger?
|