8. -10. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 8.-10. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Leseforståelse 

Eleven mestrer ulike læringsstrategier (se s.26)

 

  • Eleven bruker læringsstrategiene på en slik måte at det styrker læringen.
  • Eleven har et bevisst forhold til hvilke læringsstrategier som er mest hensiktsmessig i de forskjellige fagene, f.eks. oppgaveløsing i matematikk, forstå fremmedspråk, sammenlikne kjemiske stoffer.
Eleven kan lese sammensatte tekster
  • Eleven bruker informasjon fra elementer som illustrasjon, tabeller, diagrammer, lenker og lyd ved f.eks. oppgaveløsing.
Eleven reflekterer over teksten
  • Eleven har innarbeidet rutine for å passe på å justere leseforståelsen, for eksempel:
    • Synes jeg at det jeg leser er fornuftig?
    • Stemmer det med det jeg har lært før?
    • Har andre forstått det slik som meg?
  • Eleven kan formulere tolkninger over leste tekster.
Leseteknikk 
Eleven kan og bruker hensiktsmessige lesestrategier
  • Eleven kan orientere seg i store tekstmengder som oppslagsverk, ordbøker, internett-tekster osv.
  • Eleven kan lete/skanne-lese raskt for å finne relevant informasjon.
  • Eleven kan skaffe seg oversikt i tekster ved å skumlese, bruke uthevinger, bildetekster, forklaringer i margen osv.
  • Eleven har lesestrategier for å huske det han/hun har lest, slik at han/hun kan reprodusere f.eks. gloser, formler, årstall og regler.
  • Eleven har lesestrategier for å nyttiggjøre seg av tidligere kunnskap når han/hun leser nytt stoff.
  • Eleven har innarbeidede strategier hvor han/hun spør seg selv om hva som vil skje videre i teksten.
Lesekultur og leseinteresse 
Eleven møter litteratur og reflekterer rundt denne
  • Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som f.eks.  lesetimer og lesekonkurranser.
  • Eleven kan tolke og reflektere omkring egne leseropplevelser.
Eleven bruker biblioteket ukentlig
  • Eleven bruker aktivt biblioteket til å hente informasjon han/hun trenger i skolearbeidet.
  • Eleven bruker biblioteket for å låne skjønnlitteratur for å nyte og for nytte.
Informasjonskompetanse 
Eleven skal kunne foreta søk, vurdering og bruk av kilder hensiktsmessig
  • Eleven kan finne fram til egnet informasjon i fagbøker og bruke tekstene på en kritisk og etisk måte.
  • Elevene nyttiggjør seg digitale ordbøker.
  • Eleven kan definere sitt informasjonsbehov og relevante søkeord.
  • Eleven kan gjennomføre en systematisk og planlagt søking etter informasjon.
  • Eleven kan foreta hensiktsmessige og effektive søk på Internett ved bruk av ulike søketeknikker.
  • Elevene vet når, og hvordan, det er hensiktsmessig å bruke kunstig intelligens (AI).
  • Elevene vet å være kritiske til informasjonen kunstig intelligens gir oss.  
  • Eleven kan lese og forstå strukturen i en URL og oppbyggingen til en treffliste på nettet og bruker dette hensiktsmessig.
  • Eleven vet hva en kilde er og kjenner til grunnleggende prinsipper for kildekritikk som «TONE»:
    • Troverdighet Er kilden sikker?
    • Objektivitet Er kilden nøytral?
    • Nøyaktighet Finner du slurv og juks?
    • Egnethet Kan du finne de svarene du trenger?