Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Leseforståelse | |
Eleven møter og benytter ulike læringsstrategier i undervisningen i alle fag | - Eleven kan og benytter læringsstrategiene for trinnet
|
Eleven har rutiner for å justere egen leseforståelse | - Eleven vet hva han/hun gjør når han/hun ikke forstår innholdet i en tekst, f.eks. finne forklaring på sentrale ord og uttrykk, lage illustrasjon/skjema, lese på nytt, etc.
|
Eleven kan lese sammensatte tekster på en funksjonell måte | - Eleven forstår og lærer av tekster som blir brukt i undervisningen på trinnet, og som inneholder f.eks. illustrasjoner, grafer, tabeller, fotnoter, etc.
|
Eleven kan følge en skriftlig instruksjon uten illustrasjoner | - Eleven kan gjennomføre praktiske oppgaver på bakgrunn av skriftlig instruksjon, f.eks. matoppskrifter, bygging, montering, etc.
|
Leseteknikk | |
Eleven har automatisert avkoding | - Eleven leser utvalgte ord fra fagene og trinnet uten nøling.
- Eleven deler ordkjeder enkelt og hurtig.
- Eleven finner «ord i ord» uten vansker.
|
Eleven kan ulike lesestrategier | - Eleven legger en plan og velger strategi i tråd med trinnets planer.
|
Eleven kan lese høyt med flyt | - Eleven har innlevelse og kan variere muntlige virkemidler som toneleie, volum, tempo, tonefall og pauser når han/hun leser kjente tekster.
- Eleven retter på seg selv ved feillesing.
|
Lesekultur og leseinteresse | |
Eleven deltar i lesestimulerende tiltak | - Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som lesetimer, lesekonkurranser og intensive leseperioder.
- Eleven kan gjøre greie for litteratur han/hun har lest og liker å lese.
|
Eleven leser litteratur som er tilpasset eget nivå | - Eleven velger skjønnlitterære bøker tilpasset sitt nivå.
- Eleven er bevisst på egen leseferdighet.
|
Eleven opplever høytlesing daglig | - Eleven møter høytlesing av litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun forstår handlingen.
|
Eleven bruker biblioteket ukentlig | - Eleven kan forklare hvorfor han/hun velger ulike bøker i ulike sammenhenger, både skjønnlitteratur og faglitteratur.
|
Informasjonskompetanse | |
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte | - Eleven kan foreta hensiktsmessige søk i skolens bibliotekkatalog via websøk.
- Eleven kan søke og lese treffliste i eksterne databaser som f.eks. Rygge og Moss bibliotek.
- Eleven kan søke og velge ut egnet informasjon fra fagbøker i tilknytning til et tema.
- Eleven nyttiggjør seg digitale ordbøker. Elevene vet når, og hvordan, det er hensiktsmessig å bruke kunstig intelligens (AI).
- Elevene vet å være kritiske til informasjonen kunstig intelligens gir oss.
- Eleven kan foreta effektive og hensiktsmessige søk på Internett ved bruk av ulike søkestrategier som f.eks. frasesøk, avgrensing til bilder eller sider på norsk.
- Eleven kan lese strukturen i en URL.
- Eleven kan lese oppbyggingen til en treffliste på nettet.
- Eleven vet hva en kilde er og grunnleggende prinsipper for kildekritikk som relevans og pålitelighet.
- Eleven vet hva en kilde er og kjenner til grunnleggende prinsipper for kildekritikk som «TONE»:
- Troverdighet Er kilden sikker?
- Objektivitet Er kilden nøytral?
- Nøyaktighet Finner du slurv og juks?
- Egnethet Kan du finne de svarene du trenger?
|