6. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 6. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Leseforståelse 
Eleven møter og benytter ulike læringsstrategier i undervisningen i alle fag
  • Eleven kan og benytter læringsstrategiene for trinnet
Eleven har rutiner for å justere egen leseforståelse
  • Eleven vet hva han/hun gjør når han/hun ikke forstår innholdet i en tekst, f.eks. finne forklaring på sentrale ord og uttrykk, lage illustrasjon/skjema, lese på nytt, etc.
Eleven kan lese sammensatte tekster på en funksjonell måte
  • Eleven forstår og lærer av tekster som blir brukt i undervisningen på trinnet, og som inneholder f.eks. illustrasjoner, grafer, tabeller, fotnoter, etc.
Eleven kan følge en skriftlig instruksjon uten illustrasjoner
  • Eleven kan gjennomføre praktiske oppgaver på bakgrunn av skriftlig instruksjon, f.eks. matoppskrifter, bygging, montering, etc.
Leseteknikk 
Eleven har automatisert avkoding
  • Eleven leser utvalgte ord fra fagene og trinnet uten nøling.
  • Eleven deler ordkjeder enkelt og hurtig.
  • Eleven finner «ord i ord» uten vansker.
Eleven kan ulike lesestrategier
  • Eleven legger en plan og velger strategi i tråd med trinnets planer.
Eleven kan lese høyt med flyt
  • Eleven har innlevelse og kan variere muntlige virkemidler som toneleie, volum, tempo, tonefall og pauser når han/hun leser kjente tekster.
  • Eleven retter på seg selv ved feillesing.
Lesekultur og leseinteresse 
Eleven deltar i lesestimulerende tiltak
  • Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som lesetimer, lesekonkurranser og intensive leseperioder.
  • Eleven kan gjøre greie for litteratur han/hun har lest og liker å lese.
Eleven leser litteratur som er tilpasset eget nivå
  • Eleven velger skjønnlitterære bøker tilpasset sitt nivå.
  • Eleven er bevisst på egen leseferdighet.
Eleven opplever høytlesing daglig
  • Eleven møter høytlesing av litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun forstår handlingen.
Eleven bruker biblioteket ukentlig
  • Eleven kan forklare hvorfor han/hun velger ulike bøker i ulike sammenhenger, både skjønnlitteratur og faglitteratur.
Informasjonskompetanse 
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte
  • Eleven kan foreta hensiktsmessige søk i skolens bibliotekkatalog via websøk.
  • Eleven kan søke og lese treffliste i eksterne databaser som f.eks. Rygge og Moss bibliotek.
  • Eleven kan søke og velge ut egnet informasjon fra fagbøker i tilknytning til et tema.
  • Eleven nyttiggjør seg digitale ordbøker. Elevene vet når, og hvordan, det er hensiktsmessig å bruke kunstig intelligens (AI).
  • Elevene vet å være kritiske til informasjonen kunstig intelligens gir oss. 
  • Eleven kan foreta effektive og hensiktsmessige søk på Internett ved bruk av ulike søkestrategier som f.eks. frasesøk, avgrensing til bilder eller sider på norsk.
  • Eleven kan lese strukturen i en URL.
  • Eleven kan lese oppbyggingen til en treffliste på nettet.
  • Eleven vet hva en kilde er og grunnleggende prinsipper for kildekritikk som relevans og pålitelighet.
  • Eleven vet hva en kilde er og kjenner til grunnleggende prinsipper for kildekritikk som «TONE»:
    • Troverdighet Er kilden sikker?
    • Objektivitet Er kilden nøytral?
    • Nøyaktighet Finner du slurv og juks?
    • Egnethet Kan du finne de svarene du trenger?