Vann og avløp på eiendommen

Stikkledningskart

Dersom du skal bygge på eiendommen så er det nødvendig å vite hvor vann- og avløpsledninger ligger slik at du ikke bygger over disse.

Dersom du har en rørlegger til å utføre utvendige arbeider, skal stikkledningskart leveres av rørlegger sammen med utvendig anmeldelse av sanitæranlegg.

Stikkledningskartet viser vann og avløpsledninger og tilhørende bakkekran for vann, stakekum for spillvann (kloakk) og husdrenskum for overvann (drens- og takvann).

Forespørsel om eksisterende dokumentasjon for vann og avløp sender du inn med skjema:

Innhenting av teknisk grunnlagsdokumentasjon og stikkledningskart

Kart over infrastruktur

Dette situasjonskartet viser eksisterende kommunale rør for vann, avløp og overvann i veien. Det finnes også kommunale signalkabler som kommunen eier.

Kartet er et tegningsgrunnlag som din rørlegger trenger for å tegne inn situasjonskartet for anmeldelse av utvendige arbeider.

Innhenting av teknisk grunnlagsdokumentasjon og stikkledningskart

Forhåndsuttalelse vann og avløp

Dette er din eller din entreprenørs måte å innlede kommunikasjon med kommunens vei, vann og avløpsavdeling om forhold vedrørende vei, vann og avløp på din eiendom.

Gjennom denne kommunikasjonen kan dere få svar på enkle spørsmål om arbeidene som skal gjennomføres.

Noen ganger kan det være at et tiltak som ikke er søknadspliktig berører dine eller dine naboers eksisterende installasjoner. Vår tilbakemelding her kan hjelpe dere å unngå uønskede situasjoner.

Ved å søke forhåndsuttalelse for et søknadspliktig anlegg, vil en avklaring her kunne avdekke hvilken dokumentasjon som skal leveres oss i en anmeldelse av sanitæranlegg for utvendige eller innvendige søknadspliktige arbeider på ditt sanitæranlegg.

Skjemaet er under arbeid, og vil bli lagt ut igjen når det er klart. Har du spørsmål kan du kontakte oss på Kommunetorget på 69 24 80 00.

Tilkobling til, eller omlegging av, eksisterende vann og avløp på eiendommen

Du kan ikke søke om å legge rør og ledninger selv.

• Innvendige arbeider, (gjelder ikke staking og spyling) skal alltid utføres av en fagmann med svennebrev som rørlegger.
  • Utvendige arbeider skal alltid utføres av fagmann med ADK sertifikat kombinert med enten svennebrev som rørlegger, fagbrev innen veg og anleggsfaget eller fagbrev innen maskinførerfaget.
  • Unntaket er utskiftning av drenering for sokkelen på ditt hus. Dette kan du grave selv, selv om vi ikke anbefaler dette.
  • Dersom avklaring med kommunen, gjennom forespørsel av situasjonskart, viser at det ikke finnes brukbar husdrenskum, som alltid må være på plass før det kan dreneres, så er dette et søknadspliktig tiltak som det også må leveres anmeldelse av sanitæranlegg for å kunne gjennomføre.

Anmeldelse av sanitæranlegg

Anmeldelse av sanitæranlegg for innvendige og utvendige arbeider kan leveres gjennom ledningsportalen.no

Artikkelliste