Slik varsler du naboene dine

Du må sende nabovarsel for de aller fleste søknadspliktige byggeprosjekter som du selv skal søke om. Dokumentasjon på at du har varslet naboene skal legges ved søknaden.

Nabovarsel kan sendes ut manuelt eller digitalt. Digitale løsninger gir deg flere muligheter og gjør det raskere og enklere å varsle naboene dine. Les mer om hvordan du gjennomfører nabovarsling på Direktoratet for byggkvalitet.

Digitale løsninger:

Via e-nabovarsel på e-torg (kostnad påløper)
Nabovarsel i byggesøknaden via e-byggesøk

Manuell løsning:

Nabovarsel på papirskjema (manuelt). Liste over naboene dine bestiller du da fra E-torgInfoland eller Proconet.

Du kan velge å søke opp eiendommene du ønsker informasjon på https://seeiendom.kartverket.no/ hvor du søker opp eiendommene og «Vis grunnboken».

Hvordan foregår nabovarsling?

• Alle eiere og festere på listen over dine naboer må varsles. Er det flere eiere eller festere av eiendommen, må disse varsles separat.
  • Står kommunen oppført på listen? Da må de også varsles.
  • Er naboen et sameie eller borettslag med et styre? Du må varsle styret, men trenger ikke å varsle alle som bor i sameiet eller borettslaget.
  • Skal du rive noe? Da må du i tillegg varsle alle kreditorer og andre som har pant i eiendommen.

Fyll ut nabovarselet og legg ved alle vedleggene

Se lenker over for digital eller manuell løsning.

Del ut nabovarsel

Leveringsmåtene kan kombineres.

• Personlig overlevering. Leverer du nabovarselet på døra, kan naboen signere med én gang på at de har mottatt varselet. Har ikke naboen innvendinger på planene, kan de samtidig signere på at de samtykker til byggeplanene.
  • Sende på e-post eller SMS. Varselet er kun gyldig hvis mottaker bekrefter skriftlig tilbake at varselet er mottatt. Automatisk svar holder ikke.
  • Sende rekommandert. Husk å få Posten til å kvittere for hvem du har varslet. Svarfristen begynner å løpe fra datoen på kvitteringen. Naboer trenger ikke å bekrefte mottatt varsel når du sender rekommandert.
  • Sende digitalt via Altinn. Svarfristen begynner å løpe fra datoen du sender varselet. Naboer trenger ikke å bekrefte mottatt varsel når du sender digitalt via Altinn.

Vent 14 dager

Du må nå vente i 14 dager før du sender byggesøknaden til kommunen. Dette er for at naboene skal ha tid til å sette seg inn i byggeplanene dine, og kunne komme med merknader. Hvis alle naboene har bekreftet at de samtykker til byggeplanene før det har gått 14 dager, kan du sende inn byggesøknaden.

Ingen merknader fra naboer?

Da kan du sende inn søknaden! Legg ved kvitteringene som viser at alle naboene har blitt varslet og en kopi av nabovarselet med alle vedlegg.

Har noen gitt merknader?

Hvis noen av naboene dine kommer med merknader, har du to valg.

• Endre byggeprosjektet og varsle alle naboene på nytt.
  • Sende inn byggesøknaden som den er, med alle merknader og dine kommentarer til hver enkelt merknad.

Har du mottatt nabovarsel?

Du har 14 dager på å komme med merknader. Hvis du har sendt inn merknader, får du beskjed om vedtak. Hvis du ikke har sendt inn merknad, har du samtykket til naboens tiltak.