Hvor stort kan du bygge på eiendommen din?

Alle kommuner har bestemmelser om hvor stor del av eiendommen din du har lov til å bygge på. Dette kalles utnyttelsesgrad eller grad av utnytting. Utnyttelsesgraden finner du vanligvis informasjon om i reguleringsplanen.

Direktoratet for byggkvalitet har laget en veiviser hvor du kan beregne hvor stort du kan bygge på eiendommen din.

Vær oppmerksom på at maksimalt 40 prosent av samlet areal på eiendommen kan bestå av tette flater. Tette flater er bygningens "fotavtrykk" og areal dekket av asfalt, betong, heller, stein og liknende som hindrer overvann å trenge ned i grunnen. Hvis du går over maksgraden av utnytting må du søke om dispensasjon fra planen. Dette vil gi lengre saksbehandlingstid og kommunen kan avslå søknaden din.

Veiviser - Hvor stort kan du bygge?

Hvor høyt kan du bygge?

Hvor høyt du kan bygge står i arealplanen, eventuelt følges Plan- og bygningsloven dersom gjeldende plan for din eiendom ikke angir høyder.

Før du starter veiviseren må du vite:

• om eiendommen din er regulert med reguleringsplan for eiendommer i Moss kommune eller om kommuneplanens bestemmelser gjelder (se www.arealplaner.no).
  • hvor stor eiendommen din er. Se vår kartportal eller seeiendom.no.
  • hvor mye areal som må brukes til parkeringsplasser på eiendommen din (ikke i garasje). Hver plass skal være 18 kvadratmeter, med mindre det står annet i reguleringsplanen.

Tillatt grad av utnytting står oppgitt som en av følgende:

• BYA eller %BYA (bebygd areal)
  • BRA eller %BRA (bruksareal)
  • %TU (tomteutnyttelse)
  • T-BRA (tillatt bruksareal)
  • U-grad (utnyttingsgrad)