Støy fra bygg og anlegg

In bygge- og anleggsprosjekter er støy uunngåelig til en viss grad. Imidlertid er det klare retningslinjer og regler som skal sikre at støyen forblir innenfor akseptable grenser. Her kan du finne retningslinjene som gjelder for støy i bygg- og anleggsaktiviteter, samt metoder som blir brukt for å minimalisere forstyrrelser i nærmiljøet.

Støy i bygg og anleggsprosjekter

Bygg- og anleggsprosjekter er nødvendige for samfunnsutviklingen, men de kan også medføre støyproblemer for nærliggende områder. Det er viktig å forstå retningslinjer og tiltak som er satt på plass for å begrense støyforurensning.

I bygge- og anleggsperioder må man være forberedt på en viss grad av støy. Retningslinjene som fastsetter grensene for akseptabel støy finner man i retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen (T-1442). Spesielt viktig er kapittel 4, som omhandler retningslinjer for begrensning av støy fra bygg- og anleggsvirksomhet. Moss kommune har inkorporert T-1442 i sine reguleringsbestemmelser. T-1442 er derfor jurdisk bindene i Moss kommune.

Planer og grenseverdier rundt støy i bygg og anleggsprosjekter

I reguleringsplaner og byggesaker er det krav om at utbyggere og ansvarlige foretak utarbeider en plan for å beskytte nærmiljøet. Denne planen skal også vise hvordan bygge- og anleggsarbeidet kan utføres i samsvar med gjeldende støyregelverk. Dette er et viktig skritt for å minimere forstyrrelser for omkringliggende samfunn.

Bygningstype

Støykrav på dagtid (LpAeq12h 07-19)

Støykrav på kveld (LpAeq4h 19-23) eller søn-/helligdag (LpAeq16h 07-23)

Støykrav på natt (LpAeq8h 23-07)

Boliger, fritidsboliger, sykehus og pleieinstitusjoner

Skole, barnehage

55 i brukstid

Tabell 1: Grenseverdier for støy utendørs for bygg og anleggsvirksomhet med varighet over 6 måneder i T-1442, retningslinje for   behandling av støy i arealplanlegging,  s.21, kapittel 6.1.

Spesielt støyende aktiviteter

For spesielt støyende aktiviteter er det påkrevd å varsle naboer før oppstart. Etter at myndigheten har gitt tillatelse til slike tiltak, er det utbyggerens eller det ansvarlige foretakets plikt å følge de tekniske kravene i loven.

Nattarbeid

Arbeid og aktiviteter som forårsaker mye støy bør generelt unngås i nattetimene. Hvis det oppstår situasjoner der slikt arbeid likevel må utføres i løpet av natten og støyen går utover de fastsatte grenseverdiene, er det viktig at de som kan bli påvirket blir informert i rimelig tid før arbeidet tar til.  For mer informasjon kan en se i retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, side 21.

Klage på støy fra bygg og anlegg

Støyproblemer kan være plagsomme, men det er måter å takle dem på. Først bør du prøve å ta kontakt med de som er ansvarlige for støyen, enten det er personer som utfører arbeidet eller eierne av eiendommen. Diskuter problemet og se om det kan løses på en enkel måte.

Hvis støyen påvirker flere beboere, er det ofte lurt å involvere borettslaget, sameiet eller utleieren. Sammen kan dere arbeide for å finne en løsning som alle kan være enige om.

Når du sender inn en klage til oss, vennligst inkluder følgende informasjon:

• Hvor støyen kommer fra (nattklubb, restaurant, kontorbygg, idrettsanlegg, osv..
  • Identifikasjon av hvem som støyer.
  • Tidspunkt og varighet for støyen.
  • Hvem du representerer (privatperson, skole, sykehus, næring, osv.).
  • Beskrivelse av hvordan støyen påvirker deg.

Du kan sende klagen til vår epostadresse miljorettet-helsevern@moss.kommune.no.

Vi tar alle klager på alvor og vil gi deg et svar innen tre uker. Dersom det skulle være behov for mer tid for å undersøke saken grundig, vil du motta et foreløpig svar innen 14 dager. Vår målsetting er å hjelpe deg med å løse støyproblemet så effektivt som mulig.