Støy fra industri og næringsvirksomhet

Støy fra bedrifter og industri kan være forstyrrende for befolkningen rundt. Kommunen har et ønske om at både næringsvirksomhet og samfunnet rundt trives. Problematikk rundt støy løses ofte ved hjelp av helsediplomatikk.

Støy fra industri og næringsvirksomhet

De fleste nye bedrifter og industri har regler for støy som er satt i deres reguleringsbestemmelser.  Her skal verdiene være fulgt etter retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442.

Disse retningslinjene er utformet for å forebygge helseproblemer og fremme trivsel i forbindelse med støy. De legger vekt på bærekraftig arealdisponering og planlegging for å skape gode lydmiljøer og unngå helseplager som følge av støy.  Retningslinjene gir også kvalitetskriterier for nye støyfølsomme bygninger for å sikre gode lydmiljøer. Dette er veiledning for å forebygge støyrelaterte helseproblemer og skape bedre lydmiljøer under planlegging og utbygging av støyfølsomme bygninger og støyende anlegg og virksomheter. Ett nyttig redskap kan være veileder om behandling av støy i arealplanlegging.

Klage på støy fra industri og næringsvirksomhet

Dersom du mener bedriften lager støy utenfor reguleringsbestemmelsene, eller at bygget ikke har reguleringer rundt støy, kan du kontakte oss i miljørettet helsevern. 

Støyproblemer kan være plagsomme, men det er måter å takle dem på. Først bør du prøve å ta kontakt med de som er ansvarlige for støyen, enten det er personer som utfører arbeidet eller eierne av eiendommen. Diskuter problemet og se om det kan løses på en enkel måte.

Hvis støyen påvirker flere beboere, er det ofte lurt å involvere borettslaget, sameiet eller utleieren. Sammen kan dere arbeide for å finne en løsning som alle kan være enige om.

Når du sender inn en klage til oss, vennligst inkluder følgende informasjon:

  • Hvor støyen kommer fra (nattklubb, restaurant, kontorbygg, idrettsanlegg, osv..
  • Identifikasjon av hvem som støyer.
  • Tidspunkt og varighet for støyen.
  • Hvem du representerer (privatperson, skole, sykehus, næring, osv.).
  • Beskrivelse av hvordan støyen påvirker deg.

 

Du kan sende klagen til vår epostadresse miljorettet-helsevern@moss.kommune.no.

Vi tar alle klager på alvor og vil gi deg et svar innen tre uker. Dersom det skulle være behov for mer tid for å undersøke saken grundig, vil du motta et foreløpig svar innen 14 dager. Vår målsetting er å hjelpe deg med å løse støyproblemet så effektivt som mulig.