Statlige spillemidler til anlegg for idrett og fysisk aktivitet

Lag, foreninger og andre tilskuddsberettigede kan søke spillemidler til å bygge og/eller rehabilitere anlegg for idrett og fysisk aktivitet. Formålet med tilskuddsordningen er å gi flere mulighet til å drive både egenorganisert aktivitet og aktivitet i regi av den frivillige medlemsbaserte idretten.

Hva kan det søkes om?

Det er mulig å søke om midler til bygging og rehabilitering av ulike typer anlegg. Det skilles primært på to ulike anlegg:

• Ordinære anlegg er anlegg for organisert idrett og fysisk aktivitet.
  • Nærmiljøanlegg er anlegg for utendørs egenorganisert aktivitet som primært er rettet mot barn og ungdom i aldersgruppen 6-19 år.

Hvem kan søke om spillemidler?

De som kan søke er hovedsakelig idrettslag under Norges Idrettsforbund, velforeninger og andre frivillige organisasjoner. For nærmere opplysninger: Anleggsregisteret

Søknadsfrist for å søke spillemidler til ordinære anlegg, nærmiljøanlegg og friluftslivsanlegg er 1. oktober. Søknaden må sendes via elektronisk søknadsskjema: søknadsskjema til spillemidler

Aktuell informasjon

Før det kan søkes om tilskudd, må anlegget registreres i anleggsregisteret. Det er det kommunen som gjør, så lag og foreninger må kontakte sin kommune for dette. Det er også en god anledning til å begynne dialogen med kommunen om det kommende anleggsprosjektet.

For å kunne søke spillemidler til et anlegg, må prosjektet være omtalt i en kommunal plan som omhandler idrett og/eller fysisk aktivitet. Planen skal bidra til å unngå at prioriteringer blir foretatt ut fra kortsiktige behov og på bakgrunn av særinteresser. For mer informasjon om søknadsprosess, bestemmelser og veiledning se Anleggsregisteret.