Brukermedvirkning er en forutsetning for gode tjenester. Brukerråd er en metode for brukermedvirkning og har rådgivende funksjon for virksomhets-/avdelingsleder. Gjennom brukerråd sikres brukere/beboere/pårørende og ansatte dialog og involvering.
Brukerråd skal være rådgivende for virksomhets-/avdelingsleder. Gjennom brukerråd kan innhold og kvalitet på tjenester påvirkes. Med kvalitet menes at tjenester er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte og er tilgjengelige og rettferdig fordelt (Helse- og omsorgsdepartementet, 2020).
Brukerråd:
- Har en rådgivende funksjon for virksomhets-/avdelingsleder i saker som angår tjenestens kvalitet og innhold. Konkret betyr dette at deltagere har rett til å uttale seg i saker som gjelder kvalitet ved å fremme forslag, komme med anbefalinger eller ta opp saker.
- Er en metode for brukermedvirkning.
- Er en arena for medvirkning, dialog, involvering og samskaping.
Hvem er med i brukerråd
Deltakere er brukere eller deres pårørende som er aktive mottakere av tjenester, virksomhetsleder og/eller avdelingsleder sammen med 1-2 medarbeidere.
Brukere/pårørende bør ha flertall i brukerråd. Brukerråd består av minimum to beboere/brukere eller pårørende. Virksomhetsleder og/eller avdelingsleder sammen med 1-2 medarbeidere.
Ved Peer Gynt helsehus og andre virksomheter/avdelinger som i hovedsak har brukere på korttidsopphold, kan det være vanskelig å rekruttere brukere/pårørende til deltakelse i brukerråd. Ved de virksomhetene/avdelingene kan alternativt representanter fra brukerorganisasjoner erstatte beboere/brukere/pårørende som deltakere i brukerråd.
Rollebeskrivelse
Brukerråd skal være sammensatt slik at rådet ivaretar interesse til alle brukere/beboere/pårørende i virksomhet/avdeling. Den enkelte representerer grupper, ikke enkeltpersoner. Rådet kan ikke ta opp enkeltsaker eller personalsaker.
Arbeidsform
Som hovedregel utpekes bruker/beboer/pårørende som både leder og vara. Virksomhets-/avdelingsleder innkaller og skriver møtereferat. Referat gjennomgås av brukerrådets leder før utsendelse, og godkjennes i påfølgende møte. Dersom ønskelig kan også referent være bruker/pårørende. Der lederrollen ikke ivaretas av bruker/beboer/pårørende kan virksomhets-/avdelingsleder påta seg rollen.
Brukerråd har minst to møter i året, med mulighet for flere møter dersom rådet ønsker det. Møte ledes av brukerrådets leder, eller dennes vara. Det utarbeides referat fra møtene som sendes til utvalg for helse og mestring, via politisk sekretariat.
Konstituering og varighet
Brukerråd konstituerer seg selv, leder og vara velges for funksjonsperioden. Alle bruker/beboer/pårørende representanter bør ikke stå på valg samme år. Fortrinnsvis velges årlig minst én ny bruker/beboer/pårørende representant med funksjonsperiode på to år.
Brukerrådets oppgaver
- Virksomhets-/avdelingsleder skal involvere brukerråd i prosesser som har betydning for innhold og kvalitet i tjenestene, dette kan være strategi, plan- og utviklingsarbeid knyttet til eksempelvis gode måltidsopplevelser, aktivitet eller velferdsteknologi.
- Brukerråd kan ta opp saker som vedrører innhold og kvalitet på tjenester.
- Gjennomgang av bruker- og pårørendeundersøkelser.
Habilitet og konfidensialitet
Brukerrådets representanter skal følge alminnelige etiske regler i samfunnet.
Taushetserklæring
Representanter i brukerråd underskriver taushetsplikt i forhold til opplysninger om beboere/brukere som de kan få kjennskap til i kraft av sitt verv i brukerråd.
Økonomi
Deltagelse honoreres ikke.
Vedtak hovedutvalg for helse og mestring