Eiendomsskatten blir fakturert sammen med kommunale avgifter månedlig. Fakturaen mottar du i begynnelsen av hver måned, og den har betalingsfrist 25. samme måned.
Er du en av dem som kun mottar faktura for eiendomsskatt på eiendommen din, og dette beløpet er under kr. 1500,- per år, kan du ta kontakt med oss for å få årlig fakturering.
Du må betale fakturaen selv om du har levert klage på taksten/skatten. Hvis du får medhold i klagen, vil kommunen betale tilbake det du har betalt for mye.
Spørsmål om betaling/utsettelse av betaling av faktura rettes til fakturaavdelingen, via sentralbordet på telefon 69 24 80 00
Hvem får fakturaen?
Det er tinglyst eier (hjemmelshaver) som får fakturaen. Ved festeforhold er det fester som får den. Hvis en eiendom eies av flere, vil fakturaen sendes til én av eierne. Det er da eiernes ansvar å fordele regningen internt.
Eksempler:
- Sameier (for eksempel der tre søsken eier en fritidseiendom sammen).
Vi sender ut én felles faktura til sameiet. Kommunen kan ikke splitte fakturaen på de forskjellige eierne.
De som er tinglyste eiere i et sameie, kan avtale hvem av dem som skal motta fakturaen og gi beskjed om det til kommunen via sentralbordet på telefon 69 24 80 00. - Eierseksjonsameie (for eksempel seksjonert leilighetsbygg).
Hver seksjon har egen takst, og derfor får også hver seksjon en egen faktura.