Informasjon til barn og ungdom

Hvis du har behov for å komme i kontakt med oss i barneverntjenesten, når du oss på følgende vis:

• Du kan ringe oss  på telefon 982 98 700
  • Du kan be en voksen hjelpe deg. Det kan for eksempel være læreren eller treneren din, en helsesykepleier eller en annen voksen som du stoler på
  • Du kan skrive et brev til oss i  barneverntjenesten. Adressen er:
    Barnverntjenesten i Moss kommune
    1501 Moss
  • Du kan ringe alarmtelefonen for barn og unge på 116 111 døgnet rundt hvis det haster veldig, og det er akutt.

Voksne kan også ta kontakt med oss for å be om hjelp, eller si i fra dersom de tenker at et barn trenger hjelp til å få det bedre.

Har du det vanskelig hjemme?

Som barn skal du ha det godt hjemme, du skal kjenne deg trygg og merke at de voksne du bor sammen med er glad i deg. Barnevernet kan hjelpe barn og deres familier som har det vanskelig. Noen ganger kan mamma eller pappa ha det veldig vondt og vanskelig inni seg. Det kan også være at de krangler veldig mye, drikker mye alkohol eller bruker piller eller andre ting som gjør at de forandrer seg veldig. De kan ha problemer som gjør at de ikke klarer å passe godt nok på deg. Andre ganger kan det være at du blir mobbet, krangler med andre barn eller med dem hjemme, eller at du ikke har det så bra som du skal.

Vi kan hjelpe deg

I barneverntjenesten snakker vi mye med barn og ungdom. Vi synes det er veldig viktig at vi får snakket med deg hvis du ikke har det bra. Vi vil avtale med deg når det passer best at vi snakker sammen, og hvor vi skal møtes. Vi vil snakke med deg om hvordan du har det og hvordan vi best kan hjelpe deg. Vi snakker også med mamma og pappa om hvordan de tror du har det. Det kan ofte være lurt at vi snakker med læreren din eller andre som kjenner deg som kan være med å fortelle hvordan de tror du har det, og hvordan vi kan hjelpe.

Sammen med deg og familien din finner vi ut hvordan vi kan hjelpe dere. Det er mest vanlig å få hjelp hjemme i familien. Foreldre kan få hjelp med de vanskene de har, og dere kan få hjelp til å få det bedre sammen.

Det er ikke alltid vi i barnevernet er de som kan hjelpe deg og familien din best. Da kan vi snakke med andre som kan hjelpe på en bedre måte.

Hvis du har det veldig vanskelig hjemme, kan det hende at det ikke blir bedre selv om vi hjelper til. Da må vi se om det vil være best for deg om du bor et annet sted enn hjemme en stund. Da vil vi planlegge dette sammen med deg.

Vi vil prøve å finne noen i din familie eller noen andre du kjenner som du kan bo hos. Noen ganger finner vi ikke det, og da finner vi en annen familie som ønsker å passe på deg, som om du var deres barn. Det kalles fosterhjem. Noen ganger kan ungdom bo på institusjon. Da bor ungdom sammen med en eller flere andre ungdommer i et hus. Her jobber det voksne som passer på ungdommene. Ungdommen går på skole og driver med vanlige fritidsaktiviteter.

Alle barn som bor i fosterhjem eller på institusjon pleier å få besøk av familien sin eller dra hjem på besøk.

Dine meninger er viktige

Vi vil alltid høre på dine meninger. Det som er viktig for deg, må vi prøve å få til. Når barneverntjenesten foreslår hjelp, må vi høre på både barn og voksne, og bruke det vi vet om hva som er bra for barn.

Er du over 15 år har du lik rett som mamma og pappa til å klage på det vi bestemmer. Da kan du ta kontakt med oss. Vi kan hjelpe deg med å skrive klagen. Hvis vi ikke forandrer mening på det du klager på, skal vi noen ganger sende den til et sted, Statsforvalteren, som sjekker om barnevernet gjør det vi skal. Statsforvalteren må bestemme seg for om de er enige eller uenige med deg og/eller foreldrene dine.

Kontaktinformasjon til Moss barneverntjeneste