Innhold

Barnehage – et godt sted å være

Norske barnehager er et frivillig pedagogisk tilbud som tilbyr omsorg, lek og læring for barn i alderen ett til seks år. Barnehagene følger barnehageloven og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, som sikrer at alle barn får et trygt og stimulerende miljø. I barnehagen møter barn og foreldre blant annet barnehagelærere som har minst 3 års utdannelse fra universitet eller høyskole.

I samme kommune vil dere finne ulike typer barnehager. Noen barnehager er kommunale, andre er private. Noen barnehager jobber med ulike konsept, som naturbarnehage, gårdsbarnehage osv. Derfor er den informasjonen dere finner her ganske generell, og handler om hva som vil møte dere i norske barnehager. Det som er felles for alle barnehager er at de jobber etter samme lovverk og rammeplan, har pedagoger med offentlig godkjent utdanning og at det koster det samme uansett hvilken barnehage dere får plass i. Det som kan variere er hvor mye dere betaler i matpenger. Denne teksten har ikke informasjon som kan endre seg ut fra statlige og kommunale bestemmelser, som nøyaktig kostnad, søkeprosedyrer etc. Det vil dere finne andre steder på nettsiden under området for barnehage. Her finner dere også opplysninger om muligheter for delte plasser og redusert foreldrebetaling. Denne informasjonen har vi kun på norsk, men det finnes en oversettelsesfunksjon på selve nettsiden.

Lek, læring og utvikling i barnehagen

Barnehagen gir barna en god start på livet ved å tilby et trygt sted hvor de kan utvikle seg på flere områder i et sosialt fellesskap med andre barn. Her får barna mulighet til å lære gjennom lek, samspill og aktiviteter med barn og voksne. De blir kjent med hverandres interesser, språk og kultur. Barna får venner og nye erfaringer som er nyttige å ha med seg videre. Barnehagen forbereder barna på skolestart ved å styrke deres språkferdigheter, sosiale kompetanse og selvstendighet. Forskning viser at barn som går i barnehage har bedre forutsetninger for å lykkes i skolen og senere i livet.

I barnehagen får barna kunnskap om natur, kultur og samfunn. Barnehagen legger vekt på å fremme barns nysgjerrighet og utforskertrang, og barna lærer å samarbeide, dele og respektere hverandre. Gjennom daglige rutiner og aktiviteter får barna også trening i selvstendighet og praktiske ferdigheter.

Lekens betydning og plass i barnehagen

Lek er en grunnleggende del av barns liv og utvikling, og i barnehagen har leken en sentral plass. Lekens egenverdi handler om å anerkjenne leken som en viktig aktivitet i seg selv, ikke bare som et middel for læring eller utvikling. Her er noen viktige aspekter ved lekens egenverdi:

  • Glede og trivsel: Lek gir barna mulighet til å oppleve glede, latter og trivsel. Gjennom lek kan barna uttrykke seg fritt, utforske sine interesser og oppleve mestring. Dette bidrar til en positiv selvfølelse og generell trivsel.
  • Sosiale ferdigheter: I leken lærer barna å samhandle med andre, dele, samarbeide og løse konflikter. Disse sosiale ferdighetene er essensielle for barnas evne til å bygge relasjoner og fungere i fellesskap.
  • Kreativitet og fantasi: Lek gir rom for kreativitet og fantasi. Barna kan skape sine egne verdener, roller og historier, noe som stimulerer deres evne til å tenke utenfor boksen og utvikle nye ideer.
  • Utforskning: Barna utforsker omgivelsene, eksperimenterer med materialer og utvikler forståelse for verden rundt seg.
  • Frihet og autonomi: Lek gir barna mulighet til å ta egne valg og bestemme over sin egen tid og aktiviteter. Dette fremmer deres selvstendighet og evne til å ta initiativ.

Barnehagens betydning for barnas språkutvikling

Barnehagen spiller en viktig rolle i barnas språkutvikling. Her er noen måter barnehagen bidrar til å utvikle barnas språkferdigheter:

  • Lek, aktiviteter og samtaler i hverdagen: Gjennom lek og aktiviteter får barna mulighet til å bruke språket aktivt. De lærer å uttrykke tanker, følelser og ønsker, og å samarbeide og kommunisere med andre barn og voksne. Voksne og barn har samtaler om mange temaer i løpet av dagen. De fleste barnehager har samlinger med barna hvor de synger, forteller historier og leser bøker med barna. Noen barnehager har også språkgrupper hvor de jobber aktivt med språkstimulering.
  • Flerspråklighet: Barnehagen støtter flerspråklige barn ved å anerkjenne og verdsette deres morsmål samtidig som de lærer norsk. På denne må bidrar til at barna utvikler ferdigheter i begge språkene. Barn kan fint lære flere språk samtidig. Dette gjøres i samarbeid med foreldrene slik at barna i utgangspunktet lærer norsk i barnehagen og morsmål hjemme. Det skal også legge til rette for at barna kan oppleve et språklig mangfold i barnehagene.
  • Det tar tid å lære et nytt språk, også for barn. Forskning viser at det tar 1-3 år å lære et språk godt nok til å klare seg i hverdagen, og 5-7 år for å kunne bruke språket i læringssituasjoner som lesing og skriving i skolen. Derfor er det viktig at barna starter tidlig i barnehagen slik at de lærer norsk før skolestart der hvor det er relevant.
  • Barnehagen skaper et rikt språkmiljø hvor barna får mange muligheter til å høre, bruke og utforske språket. Dette legger et solid grunnlag for videre språkutvikling og læring.

Foreldresamarbeidet med barnehagen

Barnehagen ønsker at foreldrene samarbeider tett med personalet for å sikre barnets trivsel og utvikling. Dette innebærer å delta på foreldremøter, utviklingssamtaler og andre arrangementer i barnehagen. Foreldrene bør informere barnehagen om barnets behov, interesser og eventuelle utfordringer. Barnehagen har behov for informasjon om barna for å kunne legge godt til rette for at barna skal mestre, trives og utvikle seg.

Her er noen viktige sider ved foreldresamarbeidet:

  • Daglig kontakt: Foreldrene og barnehagepersonalet har som regel daglig kontakt ved levering og henting av barnet. Dette gir mulighet til å utveksle informasjon om barnets dag, trivsel og eventuelle bekymringer.
  • Foreldremøter: Barnehagen arrangerer jevnlig foreldremøter hvor foreldre får informasjon om aktuelle saker i barnehagen og kan komme med innspill. Flere barnehager har også foreldremøter med ulike temaer som kan være nyttige for foreldre å få mer kunnskap om.
  • Utviklingssamtaler: Barnehagen inviterer til utviklingssamtaler hvor foreldre og personalet kan snakke om barnets utvikling, styrker og utfordringer. Samtalene gir mulighet til å sette felles mål og finne gode løsninger for barnets beste, og finner som regel sted to ganger i året.
  • Foreldrearrangementer: Barnehagen arrangerer ulike aktiviteter og arrangementer hvor foreldre kan delta sammen med barna. Dette styrker fellesskapet og gir foreldrene innsikt i barnehagens hverdag.
  • Foreldreråd: Alle foreldre som har barn i barnehagen, er medlemmer av foreldrerådet. Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til et godt samarbeid mellom barnehagen og foreldrene.
  • Samarbeidsutvalget (SU): består av foreldre som er valgt av foreldrerådet og ansatte fra personalet i barnehagen. Her behandles viktige saker som årsplan, budsjett, endring av driftsform eller organisering.
  • Samarbeid om tilrettelegging: Barnehagen og foreldrene samarbeider om tilrettelegging for barn med særskilte behov, enten det gjelder mat, søvn, helse eller andre forhold. Dette sikrer at barnet får en trygg og tilpasset hverdag i barnehagen.
  • Barn med spesielle behov kan ha rett på spesialpedagogisk hjelp. Hjelpen skal være tilpasset barnets behov.

Barnehagene verdsetter foreldrenes innspill og ønsker å skape et trygt og inkluderende miljø for alle barn. Et godt samarbeid mellom hjem og barnehage er nøkkelen til barnets trivsel og utvikling.

Oppstart i barnehagen

Det første møtet med barnehagen er viktig for både barnet og foreldrene. Barnehagen sørger for at barnet og foreldrene føler trygghet og tillit fra første dag. Barn er forskjellige og reagerer ulikt på å begynne i barnehage. Noen blir raskt trygge i de nye omgivelsene, mens andre trenger lengre tid.

Barnehagen avtaler med foreldrene hvordan de første dagene skal legges opp. Det er viktig å være til stede og tilgjengelig for barnet i denne perioden. Si alltid fra når dere går, og fortell barnet at det er de ansatte i barnehagen som skal ta vare på det når dere er borte. Dette bidrar til at barnet føler seg trygg og får tillit både til dere og til personalet.

Mange barnehager ønsker en samtale med foreldrene i forbindelse med oppstart. Samtalen skal bidra til at barnehagen blir kjent med barnet. Her kan foreldrene fortelle om barnets behov, som mat, søvn og interesser, hvem som har lov til å hente barnet, eller andre ting barnehagen bør vite. I samtalen får også barnehagen anledning til å gi viktig informasjon til foreldrene. Mange barnehager har også et eget foreldremøte for nye foreldre.

Litt praktisk informasjon

Barnehagen vil gi dere all nødvendig informasjon dere som foreldre trenger for å vite hvordan dere skal forholde dere til ulike situasjoner og hverdagen generelt. Dette kan variere fra barnehage til barnehage, men her er litt generell informasjon som kan være fint å vite om det å ha barn i barnehagen.

  • Barnehagene vil gi dere foreldre informasjon om alt som skal skje av aktiviteter, turer og annet. Informasjon om barnehagens innhold og aktiviteter får dere gjennom årsplanen og månedsplaner som gis dere av den enkelte barnehage.
  • Barnehagene har faste åpningstider, og personalet vil informere dere om hvilke åpningstider som gjelder for deres barnehage. Barnehagen må få beskjed om det er noen andre enn dere foreldre som skal hente barnet. Barnehagen kan ikke levere fra seg barnet til andre hvis det ikke er gitt beskjed på forhånd, selv om det er noen barnet viser gjenkjennelse til. Man må alltid ta kontakt med noen fra personalet ved henting og levering, slik at barnet får gode overganger mellom barnehage og hjem, og at dere får utvekslet nødvendig informasjon.
  • Barnet kan som regel spise frokost, lunsj og et fruktmåltid på ettermiddagen i barnehagen. Barnehagen står for serveringen og mattilbudet til flere eller alle måltidene, men det kan være lurt å informere om spesielle kostbehov. Dette gjelder for eksempel helsemessige, kulturelle, livssynsmessige og religiøse hensyn. Barnehagene legger vekt på sunn og næringsrik mat, med brød, pålegg, melk, vann, frukt og grønnsaker, og gjerne varmmat i løpet av uken.
  • I norske barnehager legger vi vekt på at det er fint for barn å leke ute i all slags vær. Barnet trenger klær som passer til vær og aktiviteter, inkludert regntøy, støvler og varme klær om vinteren. Barna bør ha komfortable klær som gjør det mulig å leke og bevege seg fritt, og som dere ikke er redde for skal bli skitne eller ødelagte. Personalet i barnehagen kan gi gode råd om klær som passer for ulike årstider og aktiviteter.
  • Barnehagene forventer at dere foreldre holder barna hjemme ved sykdom for å forhindre smitte blant de andre barna og personalet. Den enkelte barnehagen vil gi foreldrene informasjon om hvilke regler som gjelder, hvor lenge barnet må holdes hjemme ved ulike symptomer osv. Barnehagene er ikke forpliktet til å gi barnet nødvendige medisiner i løpet av dagen, men kan oftest hjelpe til med dette. Barnehagepersonalet vil kun administrere medisiner som er foreskrevet av lege, og det er viktig at foreldre gir grundig informasjon om barnets medisinske behov.
  • Foreldre oppfordres til å planlegge ferier i god tid og informere barnehagen om ferieplanene så tidlig som mulig. Dette hjelper barnehagen med å planlegge bemanningen og sikre at det er tilstrekkelig personale til stede. Noen barnehager har stengt en periode på sommeren og høytider som jul og påske. Barnehagene er stengt på offentlige helligdager, lørdager og søndager. Regler for avvikling av ferie gis foreldrene av den enkelte barnehage.