Ungdata 2022 - nøkkeltallsrapport for ungdomstrinnet i Moss

Fem ungdommer sitter rundt et bord utendørs,  alle smiler og det ser ut som det er god stemning - Klikk for stort bilde Rapport Ungdata 2022, rapport for Moss kommune

Ungdata gjennomføres i de fleste norske kommuner hvert tredje år. Siste rapport fra Moss er fra 2022 viser blant annet at flere ungdommer er fornøyd med foreldrene sine,  at skjermbruken har økt og at idretten fører flest sammen.

Vær oppmerksom på at tallgrunnlaget er ikke direkte sammenlignbart fra 2019 til 2022 da det er flere skoler som er inkludert i undersøkelsen denne gangen. Vi må også ta høyde for pandemiens innvirkning på resultatene. Det er allikevel mulig å se noen utviklingstrekk og sammenligne svarene fra ungdom i Moss med landsgjennomsnittet.

• Rus - nedgang i rapportert bruk og tilbud hasj for Moss, samtidig som prosentandelen har økt nasjonalt
  • Helse - prosentandel med mange psykiske helseplager i Moss- en svak nedgang siden 2019. Mobbetallene har økt.
  • Medier - skjermbruken økt i Moss, slik den også har på landsbasis
  • Aktivitet - idretten organiserer flest. Ungdom i Moss mer fornøyd med kulturtilbudet enn på landsbasis.
  • Skole - skoletrivsel har økt.

Livskvalitet

Det store flertallet har det bra. Gutter er mer fornøyd enn jenter.

Venner

Det store flertallet har en venn de kan snakke med om alt mulig. Prosentandel av de som er ute med venner størsteparten av kvelden minst to ganger siste uke har økt fra sist måling i 2019.

Foreldre

For flertallet er de de viktigste støttespillerne i ungdommenes liv. Ungdom i Moss er mer fornøyd med foreldrene nå enn ved forrige måling 2019.

Skole

Skoletrivsel har økt fra 61 til 68 % siden forrige måling. De fleste trives på skolen, men likevel er det et mindretall som ofte gruer seg til å gå på skolen. Prosentandel skulking har gått opp, dette er samme som landsgjennomsnittet.

Lokalmiljøet

De fleste er svært eller godt fornøyd med lokalmiljøet sitt. Tilhørigheten til nærmiljøet har fortsatt stor betydning, selv om ungdom i dag vokser opp i en globalisert verden. Gutter er litt mer fornøyd med lokalmiljøet enn jenter. Ungdom i Moss er mest fornøyd med idrettsanlegg, deretter kulturtilbud og kollektivtilbud. Når det gjelder lokaler for å treffe jevnaldrende på fritiden svarer 46 % at de er svært eller nokså fornøyd (mot 43 % i 2019).

Fremtid

Dette er en utdanningsorientert ungdomsgenerasjon - de fleste tror de vil fullføre videregående skole. Allikevel er prosentandel ungdom som tror de vil leve et godt og lykkelig liv gått noe ned siden forrige måling, på lik linje med landsgjennomsnittet.

Medier

Skjermtiden har økt for ungdom i Moss, dette på lik linje med landsgjennomsnittet. De fleste  (mellom 68 % og 73 %) ungdomsskoleelevene bruker mer enn tre timer daglig foran en skjerm (utenom skolearbeid). Samlet sett bruker gutter noe mer tid på skjerm enn jenter, mens jenter bruker mer tid på sosiale medier.

Organisert fritid

Idretten fører sammen flest. Mesteparten av ungdom er med på en eller annen form for organisert fritidsaktivitet. Deltakelse på ungdomsklubb og kulturskole/musikkskole er like populær som ved forrige måling. Ungdom i Moss er mer fornøyd med kulturtilbudet enn på landsbasis (64 % i Moss mot 53 % landsbasis).

Trening og fysisk aktivitet

Trening er noe de aller fleste ungdomsskoleelever i Moss driver med. Mange trener i idrettslag, men mange trener også på egenhånd.

Helse

De fleste er fornøyd med egen helse. Gutter er i gjennomsnitt noe mer fornøyd enn jenter. Jenter er noe mindre fysisk aktive og bruker flere helsetjenester enn gutter. Det er en svak nedgang i prosentandelen for de som har mange psykiske helseplager (fra 19 % i 2019 til 17 % i 2022).
Prosentandelen for de som spiser frokost før skolen har gått ned siden forrige måling (fra 74 til 68 %). Flere gutter enn jenter spiser frokost.

Rusmidler

Alkohol er det rusmiddelet som har størst utbredelse blant ungdom. På 8. trinn har de færreste begynt å drikke alkohol, men det er en økning mot slutten av ungdomsskolen. Tobakksbruk har samlet sett gått ned (røyk og snus).
Prosentandelen av de som bruker/ får tilbud hasj har gått opp nasjonalt, men vi ser en svak nedgang i Moss fra 2019 til 2022.

Regelbrudd

De fleste unge er lovlydige. Det er en liten andel som står for de fleste lovbruddene.

Vold og trakassering

Majoriteten har ikke opplevd vold. Prosentandel som opplever å bli mobbet har økt fra 6 til 9 %.

Ønsker du å lese hele rapporten?
Ungdata 2022 Moss kommune (PDF, 8 MB)