| Aktivere bakgrunnskunnskap | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Gjenfortelle/lage sammendrag | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Tankekart | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Vurdere forfatterens håndverk | | x | x | x | x | x | x | x |
| Støttenotater/strukturert tankekart | | x | x | x | x | x | x | x |
| Lese og si/tegne noe | | x | x | x | x | x | x | x |
| Selektiv understreking/nøkkelord | | | x | x | x | x | x | x |
| To-kolonne notat/nøkkelord | | | x | x | x | x | x | x |
| Lage spørsmål og svar | | | x | x | x | x | x | x |
| VØL-skjema | | | x | x | x | x | x | x |
| Bruke ordliste og oppslagsverk | | | | x | x | x | x | x |
| Lære ved å skrive/læringslogg | | | | x | x | x | x | x |
| Lage overskrifter | | | | x | x | x | x | x |
| Venndiagram | | | | | x | x | x | x |
| Påstand-bevis | | | | | | x | x | x |
| Skrive fakta i skjema | | | | | | x | x | x |