Generell informasjon og informasjon om Altinn
Mottakere
|
Regnskap Norge
|
Den Norske Revisorforening
|
Brønnøysundsregistrene
|
Statens Kartverk
|
Advokatforeningen
|
Konkursrådet
|
Juristforbundet
|
Fylkesmennenes fellesadministrasjon
|
Justis- og beredskapsdepartementet
|
Fylkesmennene
|
Lotteri- og stiftelsestilsynet
|
Direktoratet for økonomistyring
|
Skatteoppkrever overføres til Skatteetaten
Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter. Etter denne datoen er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten i november er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift.
Saker under behandling kan bli tildelt ny saksbehandler/kontaktperson etter overføringen til Skatteetaten. Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av kommunale krav.
Henvendelser via Altinn
Henvendelser som tidligere er sendt til skatteoppkreverkontoret/kemnerkontoret i Altinn, skal nå sendes til Skatteetatens organisasjonsnummer 974 761 076.
Postadressen til Skatteetaten er som før: postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo.
Kontakt
For å kontakte Skatteetaten, gå til www.skatteetaten.no/kontakt. Skatteetaten har publikumsmottak ved 56 kontorsteder i hele landet, men etatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Vi har nå kun åpent for henvendelser som krever pliktig oppmøte, det vil si ID-kontroll og farskapserklæringer.
Generell informasjon, informasjon om Altinn og informasjon om stopp i konkursberamminger og rettsmøter
Mottakere
|
Tingrettene
|
Domstolsadministrasjonen
|
Skatteoppkrever overføres til Skatteetaten
Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter. Etter denne datoen er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten i november er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift.
Saker under behandling kan bli tildelt ny saksbehandler/kontaktperson etter overføringen til Skatteetaten. Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av kommunale krav.
Stans i konkursberamminger og rettsmøter
For å legge til rette for overføring av oppgavene, vil det være nødvendig med en pause i noen aktiviteter i perioden før og etter 1. november.
Tingrettene har ulik praksis for berammelser av konkursbegjæringer – alt fra en til fire uker frem i tid. For å unngå å ha en lang periode hvor vi ikke sender konkursbegjæringer, anmoder vi nå alle tingretter om at det ikke berammes konkurssaker og andre rettsmøter i ukene 44 og 45 (26. oktober til 8. november).
Henvendelser via Altinn
Henvendelser som tidligere er sendt til skatteoppkreverkontoret/kemnerkontoret i Altinn, skal nå sendes til Skatteetatens organisasjonsnummer 974 761 076.
Postadressen til Skatteetaten er som før: postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo.
Kontakt
For å kontakte Skatteetaten, gå til www.skatteetaten.no/kontakt. Skatteetaten har publikumsmottak ved 56 kontorsteder i hele landet, men etatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Vi har nå kun åpent for henvendelser som krever pliktig oppmøte, det vil si ID-kontroll og farskapserklæringer.
Presisering sendt ut senere på dagen:
Vi viser til e-post om overføring av skatteoppkrevere til Skatteetaten.
Vi understreker at stans i beramminger av konkurssaker og andre rettsmøter kun gjelder for saker dere mottar fra skatteoppkrever/kemner i kommunen. Saker fra Skatteetaten om f eks merverdiavgiftskrav og annet skal behandles som normalt.
Generell informasjon, informasjon om Altinn og informasjon om overføring av gjeldsordninger
Mottakere
|
Politidirektoratet
|
Politidistriktene
|
Skatteoppkrever overføres til Skatteetaten
Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter. Etter denne datoen er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten i november er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift.
Saker under behandling kan bli tildelt ny saksbehandler/kontaktperson etter overføringen til Skatteetaten. Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av kommunale krav.
Henvendelser via Altinn
Henvendelser som tidligere er sendt til skatteoppkreverkontoret/kemnerkontoret i Altinn, skal nå sendes til Skatteetatens organisasjonsnummer 974 761 076.
Postadressen til Skatteetaten er som før: postboks 9200 Grønland, 0134 Oslo.
Overføring av gjeldsordninger
Gjeldsordninger hos skatteoppkrever/kemner i kommunen blir fra 1. november 2020 overført til Skatteetaten. Nytt kontonummer for innbetaling blir tilgjengelig på Skatteetaten.no fra 1. november.
Kontakt
For å kontakte Skatteetaten, gå til www.skatteetaten.no/kontakt. Skatteetaten har publikumsmottak ved 56 kontorsteder i hele landet, men etatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Vi har nå kun åpent for henvendelser som krever pliktig oppmøte, det vil si ID-kontroll og farskapserklæringer.
Generell informasjon og informasjon om garantier
Skatteoppkrever overføres til Skatteetaten
Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter. Etter denne datoen er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten i november er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift.
Saker under behandling kan bli tildelt ny saksbehandler/kontaktperson etter overføringen til Skatteetaten. Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av kommunale krav.
Garantier
Skatteetaten vil fra 01.11.2020 vil opptre som innkrevingsmyndighet/partsrepresentant. Krav etter allerede eksisterende garantidokumenter vil etter 01.11.2020 bli fremsatt av Skatteetaten. Innholdet i garantiene forblir uendret. Eventuelle henvendelser må etter samme dato rettes til Skatteetaten.
Kontakt
For å kontakte Skatteetaten, gå til www.skatteetaten.no/kontakt. Skatteetaten har publikumsmottak ved 56 kontorsteder i hele landet, men etatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Vi har nå kun åpent for henvendelser som krever pliktig oppmøte, det vil si ID-kontroll og farskapserklæringer.
Generell informasjon
Mottakere
|
Eiendom Norge
|
Spekter
|
Virke
|
NHO
|
Arbeids- og sosialdepartementet (ASD)
|
Arbeidsbevegelsens arbeidsgiverforening
|
Byggenæringens landsforening
|
Norsk takst
|
Sjømatbedriftene
|
SMB Norge (dinbedrift)
|
Norges Bondelag
|
Fiskarlaget
|
Norges Rederiforbund
|
Norsk Bonde- og Småbrukarlag
|
Energi Norge
|
Økonomiforbundet
|
Verdipapirfondenes forening
|
Verdipapirforetakenes forening
|
Norsk Arkivråd
|
Ligningsutvalget
|
Norges Intern Revisorforening
|
Næringslivets avgiftforum
|
Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar (LVK)
|
Finansieringsselskapenes forening
|
Infotjenester
|
Forbrukerrådet
|
Skattebetalerforeningen
|
Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
|
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD)
|
Datatilsynet
|
Arbeidstilsynet
|
Finanstilsynet
|
Mattilsynet
|
Arkivverket
|
Statistisk sentralbyrå
|
Riksrevisjonen
|
Oslo Byfogdembete
|
Tolldirektoratet
|
Statens sivilrettsforvaltning
|
Altinn
|
Sametinget
|
Pensjonskasseforeningen
|
Statens pensjonskasse
|
KLP
|
Skatteoppkrever overføres til Skatteetaten
Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Skatteetaten vil med dette få et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter. Etter denne datoen er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten i november er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift.
Saker under behandling kan bli tildelt ny saksbehandler/kontaktperson etter overføringen til Skatteetaten. Kommunene har fortsatt ansvar for innkreving av kommunale krav.
Kontakt
For å kontakte Skatteetaten, gå til www.skatteetaten.no/kontakt. Skatteetaten har publikumsmottak ved 56 kontorsteder i hele landet, men etatens tjenestetilbud påvirkes som følge av situasjonen med koronaviruset. Vi har nå kun åpent for henvendelser som krever pliktig oppmøte, det vil si ID-kontroll og farskapserklæringer.
Kilde: Skatteetaten