Hva kan du klage på?
Klage på vedtaket
Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage. De ansatte ved helse- og omsorgsforvaltningen går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Fylkesmannen i Oslo og Viken som avgjør saken.
Dersom du ønsker å klage på ett vedtak du har fått fra Helse- og omsorgsforvaltning skal du sende en skriftlig klage til:
Moss kommune
Helse og omsorgsforvaltning
Postboks 175
1501 Moss
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan ansatte ved helse- og omsorgsforvaltningen hjelpe deg. Kommunen skal sørge for at du får informasjon som er nødvendig for at du skal kunne ivareta dine rettigheter. Du kan også få råd av pasient- og brukerombudet i Østfold. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen ved det stedet du mottar tjenester fra. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken.
Avdekker Fylkesmannen feil, må kommunen utbedre disse. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Lenker