«Østlandets tøffeste familieopplevelse» åpnet med et brøl

En jente står med hodet inn i T-rex gapet - Klikk for stort bildeHodet i T-rex gap! Inspiria  Inspiria science center i Sarpsborg tror den storslåtte utstillingen Dinosauria – Fakta og myter vil trekke hele 10 000 ekstra besøkende til vitensenteret. De kunne endelig åpne dørene for publikum 3. juli, lang tid etter å ha vært stengt siden koronautbruddet i mars.

3. juli åpnet den nye dinosaurutstillingen til vitensenteret Inspiria i Sarpsborg, med 15 mekaniske dinosaurer i full størrelse som beveger på hode og hale. I tillegg er det lagt opp til en rekke spennende aktiviteter for store og små, både ute og inne.

– Det er utrolig at vi fikk dette til i år. Da koronaen kom lurte vi på om vi måtte avlyse planene, men nå ser vi at det kanskje vil passe bedre enn noen gang, sier Inspiria-direktør Geir Endregard.

– Når jeg står her i dag og ser hva vi faktisk har klart å sette sammen, tenker jeg at dette sannsynligvis må være Østlandets tøffeste familieopplevelse i sommer. Og i tillegg har vi mulighet for å gjøre det på en smittevernvennlig måte, legger han til.

For å gjøre det trygt for alle besøkende, slippes kun 200 personer inn av gangen, i tre puljer per dag. Inngangsbilletten gjelder i to timer inne med dinosaurene, men også fri deltakelse på utendørsaktivitetene. Det gjennomføres også ekstra rengjøring mellom hver pulje.

Fra Chicxulub-kraterets hjemland
Dinosaurene er fraktet helt fra Mexico – fra samme område som asteroiden som utslettet dinosaurene for drøyt 66 millioner år siden landet. Dinosaurene kom i store containere med båt, og ankom Norge først i midten av juni. Montørene fra Mexico som skulle sette opp utstillingen var det derimot ikke mulig å få inn i landet. Dermed måtte monteringen gjøres av INSPIRIAs egne ansatte, med støtte via digital kommunikasjon.

I tillegg har Endregards dedikerte team laget massevis av dekorasjoner, effekter og plakater, samt utviklet skreddersydde aktiviteter som gir en unik totalopplevelse.

– Det er krevende tider for de fleste, men vi har fått det godt til. Vi er trygge på at både store og små her får en veldig flott opplevelse, og kanskje litt skummel.» smiler han.

For å klare investeringene til utstillingen bør senteret ha ca. 10.000 ekstra besøkende mens den er i Sarpsborg. Med den store dinosaurinteressen som er testet tidligere bør det være realistisk. Dette kan også trekke ekstra besøkende til område og få ringvirkninger for et hardt presset reiseliv.

«Vi håper reiselivet i Østfold også kan ha glede av dette,» sier Endregard. «Dette er virkelig verdt et besøk og kanskje samtidig kan en bruke noen dager i denne delen av landet med mest soldager på mange av våre flotte strender eller sikre seg andre opplevelser. Mulighetene er mange, anbefaler alle å sjekke visitoestfold.com» avslutter han.

Les mer om utstillingen på www.inspiria.no