Mål for lesing
|
Kjennetegn på ferdighet
|
Leseforståelse
|
|
Eleven mestrer ulike læringsstrategier
|
- Eleven bruker læringsstrategiene på en slik måte at det styrker læringen.
- Eleven har et bevisst forhold til hvilke læringsstrategier som er mest hensiktsmessig i de forskjellige fagene, f.eks. oppgaveløsing i matematikk, forstå fremmedspråk, sammenlikne kjemiske stoffer.
|
Eleven kan lese sammensatte tekster
|
- Eleven bruker informasjon fra elementer som illustrasjon, tabeller, diagrammer, lenker og lyd ved f.eks. oppgaveløsing.
|
Eleven reflekterer over teksten
|
- Eleven har innarbeidet rutine for å passe på å justere leseforståelsen: for eksempel synes jeg at det jeg leser er fornuftig? Stemmer det med det jeg har lært før? Har andre fortstått det slik som meg?
- Eleven kan formulere tolkninger over leste tekster.
|
Leseteknikk
|
|
Eleven kan og bruker hensiktsmessige
lesestrategier
|
- Eleven kan orientere seg i store tekstmengder som oppslagsverk, ordbøker, internett-tekster osv.
- Eleven kan lete/skanne-lese raskt for å finne relevant informasjon.
- Eleven kan skaffe seg oversikt i tekster ved å skumlese, bruke uthevinger, bildetekster, forklaringer i margen osv.
- Eleven har lesestrategier for å huske det han/hun har lest, slik at han/hun kan reprodusere f.eks. gloser, formler, årstall og regler.
- Eleven har lesestrategier for å nyttiggjøre seg av tidligere kunnskap når han/hun leser nytt stoff.
- Eleven har innarbeidede strategier hvor han/hun spør seg selv om hva som vil skje videre i teksten.
|
Lesekultur og leseinteresse
|
|
Eleven møter litteratur og reflekterer rundt denne
|
- Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som f.eks. lesetimer og lesekonkurranser.
- Eleven kan tolke og reflektere omkring egne leseropplevelser.
|
Eleven bruker biblioteket ukentlig
|
- Eleven bruker aktivt biblioteket til å hente informasjon han/hun trenger i skolearbeidet.
- Eleven bruker biblioteket for å låne skjønnlitteratur for å nyte og for nytte.
|
Informasjonskompetanse
|
|
Eleven skal kunne foreta søk, vurdering og bruk av kilder hensiktsmessig
|
- Eleven kan finne fram til egnet informasjon i fagbøker og bruke tekstene på en kritisk og etisk måte.
- Elevene nyttiggjør seg digitale ordbøker.
- Eleven kan definere sitt informasjonsbehov og relevante søkeord.
- Eleven kan gjennomføre en systematisk og planlagt søking etter informasjon.
- Eleven kan foreta hensiktsmessige og effektive søk på Internett ved bruk av ulike søketeknikker.
- Eleven kan lese og forstå strukturen i en URL og oppbyggingen til en treffliste på nettet og bruker dette hensiktsmessig.
- Eleven vet hva en kilde er og grunnleggende prinsipper for kildekritikk som Troverdighet: Er kilden sikker? Objektivitet: Er kilden nøytral? Nøyaktighet: Finner du slurv og juks? Egnethet: Kan du finne de svarene du trenger? (“TONE” )
|