Mål for lesing | Kjennetegn på måloppnåelse |
Leseforståelse | |
Eleven bruker hensiktsmessige læringsstrategier i undervisningen i alle fag | - Eleven bruker strategier som er anbefalt for trinnet
|
Eleven reflekterer over teksten. | - Eleven har innarbeidet rutine for å passe på å justere leseforståelsen, for eksempel:
- Synes jeg at det jeg leser er fornuftig?
- Stemmer det med det jeg har lært før?
- Har andre forstått det slik som meg?
- Eleven kan formulere tolkninger over leste tekster.
|
Eleven kan lese sammensatte tekster på en funksjonell måte | - Eleven kan svare på forskjellige typer spørsmål ut ifra sammensatte tekster med elementer som grafer, illustrasjoner, tabeller osv.
- Eleven kan lage spørsmål til sammensatte tekster med elementer som grafer, illustrasjoner, tabeller osv.
|
Eleven kan følge en skriftlig instruksjon uten illustrasjoner | - Eleven kan gjennomføre praktiske oppgaver på bakgrunn av skriftlige instruksjoner, f.eks. matoppskrifter, bygging, natursti, sirkeltrening, montering osv.
|
Leseteknikk | |
Eleven har automatisert avkoding | - Eleven leser uten nøling.
|
Eleven kan utvalgte lesestrategier | - Eleven benytter hensiktsmessige lesestrategier for trinnet.
|
Eleven kan lese høyt med flyt | - Eleven har innlevelse og kan variere muntlige virkemidler som toneleie, volum, tempo, tonefall og pauser når han/hun leser ukjente tekster.
- Eleven retter seg selv ved feillesing.
|
Lesekultur og leseinteresse | |
Eleven deltar i lesestimulerende tiltak | - Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som lesetimer, lesekonkurranser osv.
- Eleven kan uttrykke egne leseopplevelser og gjøre greie for synspunkt om tekstene.
|
Eleven bruker biblioteket ukentlig | - Eleven bruker biblioteket til å hente ut informasjon han/hun trenger.
- Eleven bruker biblioteket for å låne skjønnlitteratur for å nyte og for nytte.
- Eleven møter høytlesing av litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun forstår handlingen.
|
Informasjonskompetanse | |
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte | - Eleven kan søke, velge ut og bruke egnet informasjon fra fagbøker i tilknytning til et tema på en etisk måte.
- Eleven kan foreta effektive og hensiktsmessige søk på Internett ved å bruke relevante søkeord og ved bruk av ulike søkestrategier.
- Elevene vet når, og hvordan, det er hensiktsmessig å bruke kunstig intelligens (AI).
- Elevene vet å være kritiske til informasjonen kunstig intelligens gir oss.
- Eleven kan lese og forstå strukturen i en URL.
- Eleven kan lese og forstå oppbyggingen til en treffliste på nettet.
- Eleven vet hva en kilde er og grunnleggende prinsipper for kildekritikk som relevans og pålitelighet.
- Eleven vet hva en kilde er og kjenner til grunnleggende prinsipper for kildekritikk som «TONE»:
- Troverdighet Er kilden sikker?
- Objektivitet Er kilden nøytral?
- Nøyaktighet Finner du slurv og juks?
- Egnethet Kan du finne de svarene du trenger?
|