7. trinn

Trinnvis leseplan i alle fag

Dette er en “lesetrapp” med mål og kjennetegn på måloppnåelse for 7. trinn. Denne skal sikre systematisk arbeid med språk og lesing i alle fag gjennom hele grunnskolen. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet. Det er viktig at alle lærerne arbeider målrettet med elevens lesekompetanse.

Mål for lesing

Kjennetegn på måloppnåelse

Leseforståelse 
Eleven bruker hensiktsmessige læringsstrategier i undervisningen i alle fag
  • Eleven bruker strategier som er anbefalt for trinnet
Eleven reflekterer over teksten.
  • Eleven har innarbeidet rutine for å passe på å justere leseforståelsen, for eksempel:
    • Synes jeg at det jeg leser er fornuftig?
    • Stemmer det med det jeg har lært før?
    • Har andre forstått det slik som meg?
  • Eleven kan formulere tolkninger over leste tekster.
Eleven kan lese sammensatte tekster på en funksjonell måte
  • Eleven kan svare på forskjellige typer spørsmål ut ifra sammensatte tekster med elementer som grafer, illustrasjoner, tabeller osv.
  • Eleven kan lage spørsmål til sammensatte tekster med elementer som grafer, illustrasjoner, tabeller osv.
Eleven kan følge en skriftlig instruksjon uten illustrasjoner
  • Eleven kan gjennomføre praktiske oppgaver på bakgrunn av skriftlige instruksjoner, f.eks. matoppskrifter, bygging, natursti, sirkeltrening, montering osv.
Leseteknikk 
Eleven har automatisert avkoding
  • Eleven leser uten nøling.
Eleven kan utvalgte lesestrategier
  • Eleven benytter hensiktsmessige lesestrategier for trinnet.

Eleven kan lese høyt med flyt

 

  • Eleven har innlevelse og kan variere muntlige virkemidler som toneleie, volum, tempo, tonefall og pauser når han/hun leser ukjente tekster.
  • Eleven retter seg selv ved feillesing.
Lesekultur og leseinteresse 

Eleven deltar i lesestimulerende tiltak

 

  • Eleven deltar aktivt og viser leselyst under lesestimulerende tiltak som lesetimer, lesekonkurranser osv.
  • Eleven kan uttrykke egne leseopplevelser og gjøre greie for synspunkt om tekstene.
Eleven bruker biblioteket ukentlig
  • Eleven bruker biblioteket til å hente ut informasjon han/hun trenger.
  • Eleven bruker biblioteket for å låne skjønnlitteratur for å nyte og for nytte.
  • Eleven møter høytlesing av litteratur, lytter aktivt og viser at han/hun forstår handlingen.
Informasjonskompetanse 
Eleven skal kunne utforske og bruke digitale informasjonskanaler og andre medier på en målrettet måte
  • Eleven kan søke, velge ut og bruke egnet informasjon fra fagbøker i tilknytning til et tema på en etisk måte.
  • Eleven kan foreta effektive og hensiktsmessige søk på Internett ved å bruke relevante søkeord og ved bruk av ulike søkestrategier.
  • Elevene vet når, og hvordan, det er hensiktsmessig å bruke kunstig intelligens (AI).
  • Elevene vet å være kritiske til informasjonen kunstig intelligens gir oss. 
  • Eleven kan lese og forstå strukturen i en URL.
  • Eleven kan lese og forstå oppbyggingen til en treffliste på nettet.
  • Eleven vet hva en kilde er og grunnleggende prinsipper for kildekritikk som relevans og pålitelighet.
  • Eleven vet hva en kilde er og kjenner til grunnleggende prinsipper for kildekritikk som «TONE»:
    • Troverdighet Er kilden sikker?
    • Objektivitet Er kilden nøytral?
    • Nøyaktighet Finner du slurv og juks?
    • Egnethet Kan du finne de svarene du trenger?