Engasjerer seg for ungdommene i Moss

Moss kommune har et eget ungdomsråd - og disse folka gir oss virkelig håp for fremtida!

Sånn omtrent hver sjette uke møtes de i Formannskapssalen på Rådhuset i Moss. Denne gangen er kommuneoverlegen på besøk for å snakke om unge og psykisk helse.  Rådet sitter rundt det store bordet, og følger intenst med på hva som blir sagt.

(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

Klikk for stort bilde

Men bare for å ta det med det samme - ungdomsrådet heter ikke ungdomsrådet. Det heter Medvirkningsråd for Ungdom - så er det sagt, men vi kommer til å kalle det ungdomsrådet for all enkelhets skyld i denne artikkelen.

Jobben til ungdomsrådet er å ivareta unges interesser, og alle saker som gjelder ungdom skal legges frem i rådet. Det kan være saker som:

• kultur- og fritidstilbud
  • skolesaker
  • helsetilbud
  • samferdsel og kollektivtilbud
  • miljøsaker
  • kommunens årsbudsjett og økonomiplan
  • arealplanlegging
  • kommuneplaner

Rådet kan også ta opp saker på eget initiativ. Du kan lese mer om mandatet til rådet på BufDir sine sider.

Rådsmedlemmene velges for ett år av gangen. Det rådet som sitter nå har snart sittet ut perioden sin, og har jobbet med mange temaer i perioden. Du kan lese mer om det i årsmeldingen deres

Her kan du møte noen av medlemmene i rådet:

Navn:
Yasmine Ask Geverk (rådsleder)

Alder: 15 år
Skole/jobb: Nøkkeland ungdomsskole

Jeg brenner for:
At Moss skal være et sted for all ungdom! At alle skal føle tilhørighet, at de føler de blir blir sett og hørt! Ungdom er en stor og underrepresentert gruppe i samfunnet vårt. Derfor er det viktig at vi stiller med gode medvirkningsorganer slik at ungdom har muligheten til å ytre seg selv! Jeg brenner for god ungdomsmedvirkning.

- Jeg har alltid vært engasjert i det som skjer rundt meg. Ungdomsrådet er en gylden mulighet til å ta i bruk stemmen sin, og representere de som har sterke meninger, men som kanskje ikke ytrer dem. Jeg er med i ungdomsrådet for å skape et best mulig lokalsamfunn for ungdom i hele Moss, og for å jobbe for god ungdomsmedvirkning!

Helle Kvam Songe-Møller

10. trinn ved Nøkkeland skole

Jeg brenner for:
Å tenne bål! Neida, det gjør jeg i speideren, men jeg brenner mest for å bruke stemmen min til å forbedre hverdagen til unge i Moss!

- Jeg er med i Ungdomsrådet fordi liker å engasjere meg i, fremme og bidra til saker som er viktig for ungdommen.

Trym Mathisen Guldvog

Skole/jobb:
Jeg går på Hoppern ungdomsskole, og er nestleder i ungdomsrådet, og er medlem i ungdomsrådet i Viken. I tillegg har jeg prosjekter med forskjellige prosjektgrupper, organisasjoner og enkeltmennesker.

Jeg brenner for:
I det siste har jeg vært veldig opptatt av seksualundervisning, og går inn for å forbedre det. Skal på en panelsamtale om seksualundervisning nå snart, gleder meg skikkelig!

- Jeg har vært engasjert lenge, men det tok av da jeg ble elevrådsleder på Hoppern i åttende. Jeg ble på grunn av det med i ungdomsrådet i Moss, og har holdt på med masse rart innen ungdomspolitikk siden det.

Madeleine Mellum

Kirkeparken vgs

Jeg brenner for:
At alle skal ha de samme mulighetene til å lykkes.

- Jeg er med i Ungdomsrådet for å være med på å gi unge i Moss en stemme opp mot politikerne i kommunen.

Hennie Weibell Eliassen

Går på Hoppern skole

Jeg brenner for:
Jeg vil at alle skal ha det bra og føle at de har noen å være sammen med og snakke med! Mental helse er veldig viktig tema for meg.

- Jeg ble spurt av Trym (også medlem i ungdomsrådet) om jeg var interessert. Jeg syntes det virket veldig gøy og spennende å være med så da søkte jeg, også kom jeg inn!

Sejer Alne Bolin

Skole/jobb:
Kirkeparken Videregående Skole (Studiespesialisering VG1)

Realfag og teater

- Jeg er med i ungdomsrådet fordi jeg synes det er veldig viktig å ha et ungt perspektiv med i planleggingen av byen, og tror jeg kan hjelp til å gjøre byen bedre.

Helge Hals Butenschøn

Kirkeparken vgs

Plan og byutvikling

- Jeg er med i Ungdomsrådet fordi jeg vil bidra til at ungdommer skal bli hørt.

Denise Larsen Thorbjørnsrød

Skole/jobb:
Går i første klasse studiespesialisering på Kirkeparken

Jeg brenner for:
Innenfor politikken er det psykisk helse og en ny rusreform. Utenfor er det musikk og fotball

- Jeg er med i ungdomsrådet fordi jeg har lyst til å være med på å påvirke hverdagen til ungdommene i Moss slik at de får det best mulig.

Einar Aleksander Strand-Nilsen

Verket Skole.

Jeg brenner for:
At alle unge skal ha et godt fritidstilbud.

- Jeg er med i Ungdomsrådet fordi jeg liker godt å engasjere meg i saker som gjelder for oss ungdom!

Kaja Fuglum

Rygge ungdomsskole 10 trinn

Jeg brenner for:
At barn og unge skal få muligheten til hørt.

- Jeg er med i Ungdomsrådet for å gjøre en forskjell.

Ingeborg Skjoldager Kvendseth

Malakoff vgs, Studiespesialiserende

Jeg brenner for:
Jeg brenner for likestilling mellom kjønnene, også i de vanlige delene av hverdagen.

- Hvis ikke jeg selv bidrar med mitt, så har jeg ikke så mye jeg skulle sagt på hvordan politikken i Moss føres. Vi har fortsatt en lang vei å gå for at hverdagen skal flyte like bra for alle, og jeg vil være med på endringen.